Verdal satte seg selv på sidelinja da forhandlingsdelegasjonen valgte å melde seg ut av forhandlingene i forrige uke. Etter avtalen mellom Frosta og Levanger som kom i går kveld, er verdalingene plassert på tribunen. Nå må de observere det som skjer.

Noen er helt sikkert glad for å sitte der. Andre verdalinger fortviler og er i det uvisse hva som blir følgene for kommunen.

I dag står også Levanger på sidelinja og avventer det videre spillet. De har gjort jobben i forhandlingene med Frosta. Det var åpenbart en enklere jobb som foregikk i et annet forhandlingsklima enn da de var tre parter som satt rundt bordet. Nå venter levangsbyggen i spenning på hvem av beilerne som frostingene foretrekker. Går Frosta mot sør og et samarbeid med Stjørdal, oppstår det en ny situasjon også i Levanger.

Det er flere scenarioer på hva som kan skje videre i storkommune-dramaet på Innherred. Her er noen av de usikre kortene for ulike parter på vegen videre:

1. Frosta velger seg Stjørdal som partner

Kommunestyret i Frosta vil like over påske ta anbefale hvilket samarbeid de bør gå videre med. Faller valget på Stjørdal blir det litt rykk tilbake til start for Levanger. Da står de uten partner og må gjøre et valg om det finnes alternativer, eller om man fortsetter som i dag.

Dette kan også føre Verdal og Levanger til forhandlingsbordet igjen. Forholdet mellom de to store på Innherred har kjølnet kraftig etter bruddet sist onsdag. Samtidig er kravene forsterket fra ulike hold om at forhandlingene må gjenopptas. Før helga kom det et slikt initiativ fra næringslivet. I dagens avis er det Høyre i Levanger og Verdal som kommer med en sterk oppfordring til de to Ap-ordførerne:

«Nå må Robert Svarva og Bjørn Iversen legge de personlige konfliktene til side og ta ansvar», sier Høyres varaordfører i Verdal, Silje Sjøvold i dagens Innherred. Sjøvold var forhandlingsleder da Verdal forlot forhandlingsbordet.

Nå setter hun først og fremst sin lit til ordføreren i nabokommunen: «Jeg skjønner at Robert Svarva for tiden har svekket tillit til vår ordfører, men nå må han vise lederansvar».

Smak på den uttalelsen. Den er ganske oppsiktsvekkende med tanke på at varaordførerens nærmeste våpendrager burde ha vært ordfører Bjørn Iversen.

2. Hvis Frosta velger Stjørdal kan Åsen følge etter

Dette er et skrekkscenario som ledelsen i Levanger ikke ønsker å snakke særlig høyt om. Blant åsbyggene er det mange som følger det som nå skjer med argusøyne. Blant disse er det flere som heller ønsker å tilhøre Stjørdal enn Levanger. Denne drømmen er ikke uoppnåelig, og kan bli virkelighet med hjelp av sentrale myndigheter. Går Frosta til Stjørdal kan vi ikke utelukke krav om framtidig grensejustering i sørdelen av Levanger for å få den nye kommunene til å henge sammen. Hvis ikke blir Frosta en enklave til Stjørdal, og frostingene må kjøre gjennom Levanger for å komme til sitt kommunesenter.

Situasjonen til Frosta, Åsen og Stjørdal er ikke unik. Også andre steder i landet er det visstnok tilsvarende diskusjoner, der kommuner som i dag ikke direkte grenser til hverandre vurderer sammenslåing. Etter den forrige store kommunesammenslåingsrunden på 60-tallet var det flere eksempler på grensejusteringer for å tilpasse kartet ti terrenget. Mest nærliggende er Framverran som ikke ble med resten av Verran inn i «nye» Verran, men ble en del av Mosvik kommune.

Framtidige grensejusteringer utelukkes ikke. I fall det kommer kan det skje uten at Levanger kommune får vesentlig innflytelse på en slik endring. Det kan bli bestemt på sentralt hold at sørdelen av kommunen avskalles og blir en del av den framtidige storkommunene med sentrum i Stjørdal.

3. Frosta velger Levanger

Hvis kommunestyret i Frosta peker på Levanger blir det folkeavstemning i de to kommunene den 23. mai i år. Utgangspunktet vil være intensjonsavtalen som ble underskrevet mandag kveld. Denne regulerer framtidig samarbeid mellom kommunene, fordeling av funksjoner og arbeidsplasser, politiske organisering med videre.

Sier folket ja, vil kommunene søke staten om å bli slått sammen. Da vil en fellesnemnd med fem representanter fra hver kommune få den praktiske oppgaven med å forberede selve sammenslåingen. Noen av oppgavene til fellesnemnda vil være felles budsjettarbeid og ansettelse av rådmann.

4. Hva skjer med Verdal hvis Frosta velger Levanger?

I intensjonsavtalen mellom Levanger og Frosta kan vi lese litt om den økonomiske sida av en sammenslåing. Forslaget til nytt inntektssystem, som etter planen skal innføres fra 2017, vil gi Frosta og Levanger 10 millioner kroner mindre per år om de blir stående alene. Kommunene taper ikke disse pengene om de slår seg sammen. Dette er en del av kommunalminister Jan Tore Sanners gulrot til kommuner som følger hans oppfordring om sammenslåing. Kommunene vil også få et engangstilskudd, som for Frosta og Levangers del utgjør 45 millioner kroner. På toppen av dette kommer mulig gevinst som følge av en noe billigere tjenesteproduksjon og administrasjon fordi kommunen blir større.

Sammenslåing har altså en økonomisk oppside. Det kan frigjøre penger som kan styrke tjenesteproduksjonen. Eksakte tall finnes ikke, men over år snakker vi om betydelige forskjeller mellom å stå alene kontra sammenslåing.

Fortsatt alenegang har en tilsvarende nedside. Blir det innført nytt inntektssystem vil Verdal miste 5 – 6 millioner kroner årlig hvis kommunen fortsetter som i dag. Det er trolig ikke dette som vil belaste Verdals økonomi mest. Den største utgiftsøkningen framover kan bli merkostnadene ved at Innherred samkommune blir oppløst. Det er lagt fram regnestykker fra rådmennene som antyder kostnader på flere titalls millioner kroner for Levanger og Verdal. Dette er regnestykker som sentrale politikere i Verdal har avvist, og bortimot stemplet som skremselspropaganda.

Folkevalgte i Verdal bør nå kreve å få regnestykker på bordet som viser konsekvensen av framtidig alenegang. Fakta må fram i lyset. Bare på den måten får man viste hva som blir de økonomiske konsekvensene av de valg kommunens folkevalgte nå har tatt på vegne av framtida.

5. Hva om alle blir stående alene?

Uansette utfall av forhandlinger, intensjonsavtale og kommunestyrebehandling; Det er kommunens innbyggere om avgjør om det blir eller ikke blir kommunesammenslåing. Datoen for folkeavstemningen er satt til 23. mai i år. Utfallet av dette kan bli at alle kommunen blir stående alene. Da må de innrette seg som best de kan.

Det blir folkeavstemning på Frosta. Om det er Levanger eller Stjørdal som blir frieren avgjøres trolig av kommunestyret den 29. mars, like over påske. Sier innbyggerne nei, består Frosta som en egen kommune som i dag.

Hvis kommunestyret i Frosta peker på Levanger, blir det også folkeavstemning der den 23. mai. Da skal levangsbyggen ta stilling til om de ønsker å slå seg sammen med Frosta.

I Verdal blir det ingen folkeavstemning, gitt at ikke et flertall tvinger forhandlingsdelegasjonen til bordet igjen og at noen vil fortsette forhandlingene med Verdal. Verdalingen har inntatt tribuneplassen. Det er en god plass å stå for å observere og kommentere. Men den gir liten innflytelse på det som egentlig foregår på banen.