I innlegget «Eldreomsorg i endring», publisert på lokalavisa Innherreds nettsider søndag 4. desember, argumenterer Venstres Brita Kleven Thorsvik og Bjørn Stian Hojem for å ikke legge inn en overslagsbevilgning på 430 millioner kroner til historiens største velferdsløft på Helse og velferd i Verdal kommune. Dette begrunner Venstrepolitikerne i forhold som etter vårt skjønn vil bli godt ivaretatt. Dette begrunner vi i følgende:

I formannskapets møte 20. oktober la rådmannen frem et notat og ba om formannskapets tilsagn til en «timeout» på videre fremdrift knyttet til utviklingen av Nye Ørmelen Bo- og Helsetun. Årsaken til dette var knyttet til en omlegging av investeringstilskudd i statsbudsjettet som gjør det naturlig, i forlengelsen av strategiene som kommunestyret allerede har vedtatt, å øke volumet på satsingen innenfor - ikke bare eldreomsorgen – men hele Helse- og velferdssektoren. Venstres representant i formannskapet uttalte da at hun var glad for at det ble tenkt mer spenstig enn før på dette området, og er sitert i avisene på det. Et samlet formannskap gav for øvrig også klarsignal til rådmannen til å forfølge dette sporet.

I forlengelsen av det omtalte formannskapsmøtet presenterte rådmannen i sitt forslag til Budsjett 2017 og Økonomiplan 2017-2020 et konsept som tar opp i seg kommunestyrets strategi om å tilrettelegge for tverrfaglig samhandling og økt driftseffektivitet innenfor Helse og velferd. Rådmannens konsept, som formannskapet har gitt sin tilslutning til, innebærer å sette av en overslagsbevilgning på 430 millioner kroner til å se på mulighetene for å utvikle en fullskala løsning med muligheter for både kommunal og ikke-kommunal aktivitet. Om lag halvparten av investeringen, ca. 200 millioner kroner, vil bli finansiert gjennom statlige investeringstilskudd dersom Verdal kommune evner å posisjonere seg tidsmessig for å kunne ta ut disse tilskuddene.

En bevilgning i et budsjett er ikke en investeringsbeslutning. Det er først når kommunestyret eventuelt gjør vedtak på budsjett og økonomiplan at utredningsarbeidet starter. Dette utredningsarbeidet innebærer selvsagt involvering av brukere, pårørende, ansatte og disses tillitsvalgte. Samtidig skal prosessen foregå innenfor rammene av forsvarlig saksbehandling, der politiske organer fatter investeringsbeslutning på vanlig måte når tiden er inne for det. Det er i denne prosessen at innholdsutviklingen Venstre etterspør vil foregå, og det er derfor vanskelig å se at alt det Venstre etterspør ikke skal bli ivaretatt i den videre prosessen.

Dersom Verdal kommune bestemmer seg for å investere 430 millioner kroner i Helse og velferd vil dette være en historisk satsing på dette velferdsområdet i Verdal kommune. Etter vårt skjønn vil et konsept som inneholder mange ulike faggrupper innenfor samme campus, med nærhet til en videregående skole, til Verdal Bo- og helsetun, Veksttorget og flere sentrumsbarnehager være en strategisk interessant posisjonering av Verdal kommune også i et større samfunnsutviklingsperspektiv. Hvor mange videregående skoler i Trøndelag ligger vegg i vegg med et utviklingssenter for sykehjem for eksempel? Hvilke muligheter for å skape en stadig bedre heltidskultur i helsesektoren vil dette konseptet kunne gi? Hva vil en evt. samhandling med barnehagesektoren kunne gjøre for livsinnholdet og livsgleden til eldre mennesker for eksempel?

Mulighetene og spørsmålene er fortsatt mange, og svarene gjenstår. Men konseptet er unikt og særdeles spennende, og på bakgrunn av dette ønsker Arbeiderpartiet å utforske dette mulighetsrommet. Når utredningene endelig foreligger skal Arbeiderpartiet, i likhet med Venstre og alle de andre politiske partiene, fatte politiske vedtak i folkevalgte organer etter ordinær prosedyre.

Trine Reitan

Leder (Ap) Komitè Mennesker & livskvalitet

Arild Pedersen

Gruppeleder Verdal Ap