Arbeiderpartiets Trine Reitan, her på tilhørerbenken under folkemøtet ved Volden skole forleden, forklarer hvorfor hun mener det er nødvendig med endringer. Foto: Erlend Aune

Et ønske om å beholde grendeskolene er ikke det samme som at det er gjennomførbart, de økonomiske rammene har gitt oss de siste ti årene en nedgang på ca 19 millioner kroner. Vi vet også noe om hvor mange barn vi har i verdalskolen frem til 2021, dette gir en ny nedgang på ca 10 millioner. Det er også kjent for de fleste bortfallet av overføringer gjennom IMDI midler, bortfallet av midlene til styrking av lærertetthet. Det vil si at alle i skolen merker det, alle skoler merker det. Men størst blir konsekvensene for de store skolene.

Det er mange forhold som må vurderes for å finne ut om det er rett å opprettholde dagens skolestruktur. En skole må være stor nok til at lærerne dekker kompetansebehovene i fag, reiseavstand må vurderes, og kvaliteten på skolebygg, pedagogisk forsvarlighet, økonomi.

Et budsjett er en plan over hvordan pengene skal brukes, og budsjettet til oppvekst skal holdes, på lik linje med andre budsjett rammer. Og skal vi samtidig beholde alle grendeskolen må vi ta inn over oss konsekvensene.

Rektorene i verdalsskolen har gitt tilbakemeldinger om at de ikke finner flere måter de kan redusere sine budsjett på. Det innebærer at de ikke ser for seg å kunne kutte mer i verken administrasjon, lærerstillinger, assistentstillinger eller forbruksposter. Og det henger sammen med deres vurdering knyttet til forsvarligheten i opplæringstilbudet. Det er gjennomført en rekke kutt før, og deres vurdering var at med ytterligere «osthøvelkutt» kunne de ikke stå inne for at dette var et faglig forsvarlig opplæringstilbud. Dette er det fagfolket som sier. Og dette har vi politikerne fått tilbakemelding om fra rådmannen i både formannskap og komite møte.

Konsekvensen for elevene er store, og mest merkbare på skolene med flest elever. Er vi villige til å ofre alt dette? For hva er konsekvensen av redusert voksentetthet? Det blir mindre tid til hver enkelt elev, mindre tid til pedagogisk og sosial oppfølging. Blir elevene i skolen sett mindre er muligheten for uønsket adferd større. Vi risikerer at mobbing blir et økende problem. Ønsker vi en svakere mestringsfølelse for våre barn? Ønsker vi mindre tid til faglig veiledning og utvikling? Utfordringene med reduserte driftsrammer, overføringer er nok ikke over på et år.

Svært slitte skolebygg er en konsekvens som er synlig for alle som er innom en skole, her vet vi gjennom gjentatte medieoppslag og rapporter innad i kommunen at Ørmelen skole og Stiklestad skole er utslitte. Stiklestad skole har fått stengt et av sine klasse rom Og fyller ikke dagens krav i henhold til luftkvalitet. Ørmelen skole har ikke hatt tilgang på gymsal og garderober i lang tid. Der er det i gang med en oppussing, men er det nok?

Som leder i Komite mennesker og livskvalitet kan jeg ikke stå inne for at vi driver en skole som ikke er pedagogisk forsvarlig for alle elevene i Verdal. Jeg kan ikke stå inne for uforsvarlige skolebygg. Vi må ta ansvarlige grep som gir forutsigbarhet i verdalsskolen.

Trine Reitan

Leder Komite

Mennesker og livskvalitet