Verdal kommune har nå fått frist til 1. september til å endre praksis slik at vår rett til langtidsopphold i sykehjem blir ivaretatt. Fylkesmannens tilsynsrapport er ikke et leserinnlegg, som administrasjon og politisk ledelse i kommunen inviteres til å si sin mening om. Det er en kritikk fra overordna tilsynsmyndighet som det forventes at politisk og administrativ ledelse i kommunen bruker for å korrigere praksis.

Her kan du lese om fylkesmannens tilsynsrapport og hva som blir påtalt der.

Fem av Verdals pensjonistforeninger har utarbeidet konkrete forslag til en rekke forbedringer av lokal forskrift for rett til sykehjemsplass. Inntaksnemnda bør ikke bare bestå av ledere med budsjettansvar, da er det fare for at økonomiske hensyn ivaretas på bekostning av brukerperspektivet. Vi foreslår en tverrfaglig inntaksnemnd der også fastlegens stemme og sykehusets anbefaling får en sikker plass.

Tilsynsrapporten beskriver konsekvensen av kommunens disposisjoner etter vedtaket om avvikling av 24 sykehjemsplasser. Redusert tilgang på institusjonsplasser har ført til større press på eksisterende plasser, dårligere funksjonsnivå på hjemmeboende fører til større etterspørsel etter korttidsplasser, større belastning på pårørende fører til større etterspørsel etter avlastningsplasser og alt dette fører til større arbeidsbyrde på ansatte i hjemmetjenesten. Her må det komme konkrete tiltak i år.

Forslaget om ett gigantisk, sentralisert helsebygg er ikke forankret gjennom brei prosess der bygdas befolkning er hørt. Trondheim, Stjørdal, Levanger og Steinkjer ser alle til å ende opp med langt mer desentraliserte løsninger.

At et knapt flertall i kommunestyret nekter å åpne for debatt og andre alternativ gir grunn til uro. Burde ikke tilsynsrapporten gi grunn til ettertanke. Er det klokt bare å dekke seg bak faglige forsikringer?

I tilsynsrapporten stilles det spørsmål om kvaliteten på det faglige grunnlaget.

Stein Aamdal