Jeg ser av avisene at politi og vegmyndighetene har hatt trafikkontroll på vekta i Verdal, og flere andre steder i fylket.

Jeg synes det er nedslående å lese hvor mange som blir tatt for flere trafikkforseelser. Som sitter uten sikkerhetsbelter, manglende forsikring, ikke tatt pålagt EU-kontroll. Bryter fartsgrensene med mer.

Trailere og lastebiler som jukser med hviletider osv.

Bilen kan bli et drapsvåpen. Jeg tenker ikke da på biler som brukes av terrorister, men vanlige bilister som kjører uansvarlig.

For noen dager siden kjørte jeg på E-6 med 80 km.t. fartsgrense. Jeg hadde flere biler bak meg. Så kommer det en op bak meg i vill fart. Da han var på min side måtte jeg bremse opp, for mot han kom en møtende bil. Han vant så vidt å komme inn i høyre kjørebane før det skjedde en tragisk møtekollisjon.

Etter trafikkreglene skal føreren tilpasse farten etter sted, føre, sikt og trafikkforhold slik at det ikke oppstår fare eller ulempe for andre.

Fartsgrensene er maksimal tillatt hastighet når forholdene ligger til rette for det.

Fartsgrenseskiltene er ikke noe påbudsskilt. Når jeg kjører fra Røra mot Straumen på Inderøy, er det før du kommer til Straumen bru en del svingete vei som er skiltet med 70 km.t. Etter min mening burde dette skiltet skiftes ned til 50 km.t skilt. Det er uansvarlig å kjøre 70. km.t her. Men som nevnt ovenfor er ikke dette noe påbudsskilt.

Ved en nylig avholdt trafikkontroll i fylket ble flere biler bøtelagt for at de kjørte med piggdekk nå på sommerføre.

En annen sak jeg vil påpeke er at flere jeg kjenner, gjerne kjører på sommerføre med piggfrie vinterdekk. Dette er ikke forbudt selvsagt, men er lite tilrådelig.

Bremselengden på piggfrie dekk på sommerføre er vesentlig lengre en på sommerdekk, fordi de er så myke.

Disse dekkene er beregnet på vinterføre og slites mye fortere ned ved kjøring på sommerføre.

Det er førerens ansvar at bilen er i forsvarlig stand og tilfredsstiller kravene i regelverket. Dette gjelder både tekniske krav og krav til dekk. Og kjettinger på trailere og tilhengere. Dette gjelder ikke bare utenlandske lastebiler, men også norske.

Det er meget bra at det er kontroller av både UP, stedlig politi og vegmyndigheter. Gjerne oftere.

Asbjørn D.K. Eklo

Tidl. Trafikklærer.