Det er nesten ufattelig det som skjer i Skogn, der utviklingen settes på vent i flere år på grunn av usikkerheten som er skapt rundt planovergangen ved jernbanen. Bane NOR, det tidligere jernbaneverket, framstår som bremsekloss nummer en i denne saken. Saken har stått på vent i flere år etter innsigelsene fra Bane NOR på en videre utbygging av boliger i bygda. Flere boliger vil gi flere folk, som igjen vil øke behovet for kryssing av jernbanesporet. Dermed godtar ikke Bane NOR mer boligbygging før det foreligger en planfri kryssing av jernbanen for gående og kjørende i Skogn.

Det er altså sikkerheten som går først. Det er et forståelig argument, og det er vanskelig å argumentere imot det. Men her er det gjort flere forsøk fra kommunens side på å få framdrift i saken, og få komme i gang med en ny planløsning. Det har gjennom flere år vært flere møter der både kommune og fylkeskommune har møtt det statlige selskapet. Men ting tar tid. Det ser ikke ut til at noen avklaringer er i sikte. Og innsigelsene som stopper utviklingen i Skogn står ved lag.

Dobbelt problem. Samtidig med dette har problemene som kjent stått i kø ved den eksisterende jernbaneovergangen. Der sliter de voldsomt med å få synkronisert lys og bommer. Ved jevne og ujevne mellomrom får vi opplyst at nå har det igjen vært feil på anlegget. Sist gang i slutten av oktober, da det også ble gjenstand for et spørsmål fra stortingsrepresentant André N. Skjelstad til samferdselsministeren. I den forbindelse ble det fra Bane NORs side gitt forsikringer om at anlegget på Skogn nå fungerer som normalt.

Det siste fikk Fremskrittspartiets Geir Tore Persøy til å ta i bruk et godt folkelig poeng i et spørsmål til ordføreren til neste kommunestyremøte i Levanger: «Hovedbegrunnelsen for Bane NOR’s innsigelser er at de mener økt trafikk ved overgangen vil føre til økt risiko for ulykker. På den andre siden opplyser Bane NOR til samferdselsministeren at overgangen er trygg.»

Bane NOR er nok ikke enig i dette. Men hovedspørsmålet til Persøy, det som går på innsigelsen, kan de ikke avfeie uten videre. Dette må det nå ryddes opp ifra statlig hold. Det må da være måte på hva som kan godtas av utsettelser og byråkratisk sommel.

Leder i Innherred lørdag 18. november.