I et innlegg i Aftenposten i dag, 18. oktober, skriver Vilde Johannessen, Sebastian Myers og Mathias Augestad Ambjør om hvordan de oppfatter en artikkel i avisa 1. oktober.
– Den opphøyer Kunsthøgskolen i Oslo til en monopolutdannelse for skuespillere, synes trekløveret som er avgangselever ved Teaterhøgskolen i Nord-Trøndelag.
Overskriften i Aftenposten var «De vil bli Norges ledende skuespillere» - og handlet utelukkende om kunsthøgskolen.
Mangfoldet må vises
Men det er neppe bare akkurat den artikkelen i Aftenposten som har fått studentene til å reagere.
– Vi sukker over den manglende dekningen av mangfoldet av skuespillerutdanninger. Det finnes fire offentlige og tre private utdanninger på bachelornivå i Norge, påpeker de.
Johannessen, Myers og Ambjør fremhever at utdanningene har helt ulike tilnærminger til teater og ikke konkurrerer mot hverandre.
Utdanning med god CV
Mange studenter fra utdanningen i Verdal har lagt grunnlaget for en fin karriere, og så sent som sist vinter skrev Adresseavisen om tre stykker som på kort tid fikk sentrale filmroller: Ane Ulimoen Øverli (som Inga i filmen Birkebeinerne), Ida Ursin-Holm (hovedrollen i 50-millionersfilmen Løvekvinnen) og Inga Lilleaas (hovedrollen i Kvinner i for store herreskjorter, samt en mindre rolle i Birkebeinerne).
Da Aftenposten portretterte sistnevnte i fjor vår, var det nevnt i en setning at hun hadde utdannet seg i Verdal.
Kunne tatt seg en tur
Likevel føler altså årets sisteårsstudenter i Verdal at bredden burde vært bedre fremhevet når Aftenposten skriver om det avisa mener er fremtidens ledende skuespillere.
– Hvem har rett til å definere hvem det er? Aftenposten, som riksdekkende avis, burde ha mulighet til å ta seg en flytur, eller i det minste rusle bort til de andre skuespillerutdanningene i Oslo, fastslår Johannessen, Myers og Ambjør, som understreker at de heier på kunsthøgskolen like mye som den heier på dem.