Gunn Oline Lyngsmo er blant annet kjent som grafisk formgiver ved Vestvik reklame, men skal nå bli kjent som Marsimartnageneral fram mot vintermartnan i Levanger sentrum 2.–4. mars neste år. Den Skogn-bosatte lederen ble forrige onsdag formelt ansatt som martnasgeneral og prosjektleder for Marsimartnan 2017, og skal dermed holde martnan ved hevd.

– Alt er nytt, og det er mye å sette seg inn i. Men selvfølgelig har jeg vyer og drømmer for martnan. Jeg har stor sans for kortreist mat og gamle tradisjoner, som holdes i hevd på Marsimartnan. Jeg kunne tenke meg å videreutvikle og forsterke det ytterligere, sier Lyngsmo, som har hatt et par arbeidsdager på vegne av martnan etter at hun ble formelt ansatt sist onsdag.

– Hvordan føles det å ta over en så kjent martna?

– Jeg skrev i søknaden at jeg søkte med skrekkblandet fryd. Sånn føles det nå også. Det er en kjempestor organisasjon, men heldigvis er det en dyktig grunnmur i kommunen, som har gjort jobben i mange år. De vet hva som skal til, så dette skal gå veldig bra. Vi har nå startet en prosess med idédugnad, og kommer med innspill til martnan og kulturelle innslag som gir folkeliv. Bodholderne er så klart viktige på martnan, men det er også viktig å trekke folk til sentrum med kulturarrangementer og for eksempel ølfestivalen, sier hun.

Mer samisk historie

Kultursjef i Levanger, Guri M. Sivertsen, er glad for sin nye general.

– Hun kunne til og med begynne umiddelbart, og da var det ingenting å vente med. Nå skal vi jobbe videre med å utvikle martnan sammen, sier Sivertsen og legger til:

– Vi kan utvikle hestemiljøet enda mer, samt båtfolket. Men det er også på tide å få fram den samiske historien, fordi den sørsamiske historien i Levanger og på Marsimartnan har vært veldig underkommunisert. Sørsamene solgte varer på martnan, og det er en historisk dimensjon vi bør prøve å løfte neste år, sier hun.

Færre sponsorer

I budsjettet for 2016 hadde Marsimartnan lagt opp til å få 634.000 kroner i inntekter, og tilsvarende i utgifter. Det endelige regnskapet viser at martnan fikk inntekter på 490.058 kroner, og kostnader på 543.570 kroner. Det betyr at martnan havnet på et underskudd på 53.512 kroner. Underskuddet foreslås dekket i regnskapet, og behandles av formannskapet onsdag.

– Dette skyldes i hovedsak færre sponsormidler og lavere festivalstøtte enn antatt. Utgiftene måtte tas tilsvarende ned, og det var utfordrende, sier Sivertsen.

«Nesten i null»

Sivertsen viser også til at det er utgiftsført bygging av ti nye treboder til 41.000 kroner i årets regnskap, men at bodene kan gjenbrukes i mange år. Om man trekker fra denne engangsutgiften fra underskuddet, så gikk martnan nesten i null.

– Vi har ett år igjen av hovedsponsoravtalen vår, men det blir en utfordring å skaffe øvrige sponsorer. Vi håper på flere sponsorer neste år, fordi dette fantastiske arrangementet er en av de sterkeste merkevarene vi har i Levanger. Det bør være interessant for sponsorer, da det samler flere tusen besøkende, sier kultursjefen.