Klimaendringene kan neppe få skylden for regn i juni, det har det nok vært i uminnelige tider. Men vær og klima er noe som også opptar de beste trønderske kunstnerne. Elling Reitan har i sine nyeste malerier beveget seg både ut i mer abstrakt og ganske så konkret landskap.
Det viser seg på veggen i andre etasje på Galleri Fenka denne sommeren, der han sammen med veteranen Håkon Bleken, den voksende kunststjernen Sverre Koren Bjertnæs og hans kunstkompis Christer Glein stiller ut noe av det ypperste regionen har å by på.
Skryter av Elisabeth og Mustapha
Utstillingen har passende nok fått tittelen Trondheims store, og består av rundt 60 kunstverk i alle fasonger og prisklasser.
– Det er kjempespennende og artig å få lov til å stille ut her igjen. Jeg har veldig gode erfaringer fra tidligere utstillinger på Fenka, som absolutt er et av de beste galleriene i Trøndelag, sier Elling Reitan til Innherred.no idet folk er i ferd med å strømme inn i utstillingslokalene i andre etasje.
Det er tre år siden han sist stilte ut i Fenka, den gangen sammen med Odd Nerdrum. Maleriene som henger på veggen oppe og nede denne sommeren er nye arbeider, som ikke tidligere er stilt ut.
– Jeg har hentet inspirasjon fra en amerikansk kunstner til motivene der borte, som i utgangspunktet er abstrakte, men også til en viss grad er konkrete som landskapsmotiver, sier Reitan om bildene rett over gulvet for bildet vi står ved: En kvinne som holder i jordkloden.
Kvinner burde styre mer
– Vi lar jo gjerne kvinnene styre i heimen, så hvorfor kunne ikke kvinnene også vært sjefene i politikken, spør kunstneren, og forklarer at maleriet handler om vær, klima og forurensing.
Maleriet er også spesielt i den forstand at deler av motivet rett og slett er fargen på lerretet - ubehandlet. Et bilde i naborommet er laget med kuskinn.
– Jeg prøver hele tiden ut nye ting i det kunstneriske arbeidet mitt, forklarer Reitan.
Selve åpningen av årets sommerutstilling foregikk utendørs, der det aller først var korpsmusikk med Levanger musikkforening, Åsen hornmusikklag og Tistedalen musikkforening fra Halden.
Ser det andre ikke ser
Kunsthistoriker og professor Sverre Krüger forestod den offisielle åpningen med en aldri så liten tale.
– Hva skiller kunstnere fra andre, undret Krüger, og konkluderte med følgende:
– De er nok stort sett som folk flest, men kanskje ser de av og til ting som vi andre ikke ser.
Han fremhevet at kunst har vært viktig i folks liv fra tidenes morgen, fra helleristningenes tid via fantastiske middelalderkirker til dagens kunstnere.
– Og Fenka er noe av det beste som har hendt Levanger, fastslo Krüger.
I åpningstalen skrøt han også av årets kunstnere - Reitans intense fargespill, Bjertnæs' originalitet, Gleins arkitektoniske komposisjoner og at Håkon Bleken stadig er still going strong 88 år gammel.
Sang istedet for tale
Sverre Koren Bjertnæs er ifølge Elling Reitan i ferd med å gjøre kometkarriere innen kunsten.
Mange ser kunsten hans som en investering, og noen av verkene blir solgt for flere hundre tusen kroner.
Elling Reitan ble for øvrig spurt om å holde tale han også når han skulle komme på åpningen. Istedet tok han med seg gitaren for å fremføre en ganske rocka låt.
– Taler er det verste jeg vet. Jeg vet ikke om gitarspill er så mye bedre heller, men går'e så går'e, som Gro Harlem Brundtland sa da hun møtte den amerikanske visepresidenten Al Gore, sa Reitan, før han raskt presiserte at det nok var Brundtlands parodi-alter ego Anne Marit Jacobsen som sa det.
Gabriellas sång
Julie Vikestad Olsen opptrådte også i regnet, først med klassikeren Over the rainbow og deretter Gabriellas sång (Bäckman/Nilsson - kanskje mest kjent fra filmen Så som i himmelen).
– Den ble også sunget da Galleri Fenka åpnet for ni år siden, fortalte galleriinnehaver Elisabeth Ben Riala.
Så strømmet folket fra regnet og inn i varmen. Og kunsten.