I klassen audiovisuell design var forestillingen Rekyl nominert til Heddaprisen, og da først og fremst gruppa bak videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign for produksjonen. Og én av de fire medlemmene i den gruppa er faktisk fra Bruborg på Levanger, nemlig Ove Alexander Jamt Dahl. Innherred ringte ham etter prisutdelingen, og det var naturligvis en strålende fornøyd prisvinner som tok opp røret i andre enden.

– Dette var utrolig artig! Man sitter der i setet, og så blir man plutselig katapultert opp på scenen, foran hel det etablerte Teater-Norge, og tror du er forberedt. Så må du stå der og bable på trøndersk da, forteller han og småflirer underveis.

– Forventet dere å vinne?

– Forventa vil jeg ikke si det var. Rogaland teater var nominert med Orlando, i flere kategorien, og jeg så egentlig for meg at de skulle stikke av med den.

– Men slik ble det ikke ...

– Nei, det ble ikke det. Nå må jeg få laga meg en peis å ha premien på, for jeg har ingen. Og det er jeg som skal ha den nå, det første året. Deretter skal jeg sende den videre via post, forteller Jamt Dahl.

Utflyttet

Levangsbyggen har laget videodesignet på Rekyls scenografi, altså bygd opp under teksten med bilder og animasjon. Videoprojeksjon er vel fagbegrepet for det han driver med. Han har vært med i prosjektet på et frilansoppdrag. Om du ikke har sett Jamt Dahl i Levangers gater, skyldes det antakelig at bor i Oslo – noe han har gjort siden begynnelsen av 2000-tallet.

– Tror du folket i Levanger vet at de har en Hedda-vinner?

– Folk og folk ... mine venner og familie vet det, i hvert fall, svarer prisvinner Jamt Dahl.

Rekyl er for øvrig en oppsetning av Innlandet teater, og hovedrollen var det også en lokal aktør som hadde: verdalingen Line Heie Hallem. Det ble dessverre ikke noen Heddapris på henne denne gang, da Nina Ellen Ødegård vant den for sin rolle i Orlando.