Det er ikke bare Kjendis-Farmen eller Paradise Hotel som går på TV – og takk for det. 60 Minutes er et amerikansk nyhetsmagasin, som faktisk har vært på lufta siden 1968. Det prisbelønte programmet tar for seg ulike saker fra samfunnslivet – enten de er positive eller negative, og ikke minst på en grundig måte.

Forleden var temaet sosiale medier, og det skremmende faktum er at IT-giganter som Facebook og Google, rett og slett arbeider bevisst for at hjernen vår nærmest skal bli avhengig å være «på» til enhver tid. Du har sikkert hørt om «likes». Disse er for mange viktig, for det gir oss anerkjennelse og oppmerksomhet for det vi legger ut på nettet. Programmet kunne avsløre at her «bidrar» selskapene med falske likes, slik at vi skal bli ytterligere stimulert til å være i den store nettverden både så ofte og så lenge som mulig.

En gjennomsnittsperson sjekker visstnok smarttelefonen sin hvert kvarter for å om noe har skjedd på appen eller et annet spennende sted. Ikke fordi det har «plinget» eller noe sånt – langt der ifra. Hjernen «varsler» oss nemlig om at det er på høy tid å ta en sjekk. Telefonen er i rett og slett i ferd med å ta over våre liv.

Jeg var på Solsiden påskeaften. Der var det fullt hus. Hvor mange bord tror du var mobilfrie? Jeg blir stadig forundret når jeg ser folk som møtes ute, og alle sitter med nesen i iPhonen stort sett hele tiden. Hvor er vi egentlig på vei? Du kan jo tenke hvor «avhengig» du har blitt selv. Jeg synes det faktisk er godt å legge telefonen bort iblant. Verden går faktisk videre – selv uten bistand fra Snapchat eller Twitter.

Det begynner å bli en stund siden vi hadde kun en TV-kanal, og telefonen sto på hylla i gangen. Da hendte det vi snakket sammen «face to face» også.