Tirsdag var Iversen sammen med leder for teknisk drift, Bård Kotheim, på besøk ved NVEs kontorer i Trondheim. Der pratet de om ulike flomtiltak i Verdals andre sentrum, Vuku. NVE stilte med tre representanter i møtet, deriblant både sjefingeniør Mads Johnsen og en hydrolog.

– Vi hadde jo en storrunde etter flommen i 2006, og temaet er brakt på bane flere ganger siden det også, men nå er jeg mer optimistisk enn noen gang. På vei hjem sa jeg til Bård Kotheim at dette må det komme noe ut av, og det var han helt enig i, sier en begeistret verdalsordfører.

Sprenging førsteønske

Etter flommen for snart ti år siden var det store ønsket å få sprengt vekk deler av berggrunnen for å skape større gjennomstrømming under bilveibrua.

– På sommerstid når det er lite vann i elva, kan man jo omtrent gå i sandaler over elva uten å bli våt, beskriver ordføreren.

Det ønsket står fortsatt ved lag, men i møtet med NVE denne gangen ble det diskutert en hel vifte med ulike tiltak, fra det mest ytterliggående som sprenging er, ned til helt enkle flomvolløsninger.

– NVE står fortsatt ved at sprenging er lite aktuelt, fordi man kommer borti forhold knyttet til elva som nasjonalt laksevassdrag. Det må i så fall konsesjonsbehandles. Men jeg føler langt større forståelse og at det er en mye bedre dialog nå. Det finnes andre tiltak som vil kunne løse problematikken, sier Iversen.

Flomvoll mest aktuelt

Blant mulighetene som ble diskutert var å sprenge ut noe grunn på sørsiden av elva (motsatt side av sentrum), og etablere en kulvert som kan fungere som flomtunnel og ta unna vann. Også det er relativt ytterliggående. Det mest aktuelle er kanskje å få bygd en flomvoll langs hele parken ved fylkesveg 757 og videre oppover elva et stykke.

– Vukuhallen er bygd på et nivå som tåler større flom enn den vi hadde i 2006. Den fungerer som en flomvoll, og en liknende forbygging på en lengre strekning langs elva vil sannsynligvis hindre vannet å ta seg inn i sentrum, konstaterer Iversen. Å bygge opp fotballbanen på samme måte kan være en mulighet.

– Det vi har erfart ved flommene de siste årene er at elva stiger veldig raskt når det kommer mye nedbør, men også at den synker fort når flomtoppen er nådd. Det er et moment som også tas med i vurderingene, sier han.

Store brukar

– Hva med ny bru med mindre brukar?

– Det har vi også foreslått. Men da må også Statens Vegvesen inn i bildet, og prosjektet må inn på prioriteringslistene der. Det kan gjøre at ting tar en del lenger tid.

Blant de minst ytterliggående ideene er å bygge mindre flomvoller langs elva, og å heve fylkesvegen opp fra dagens nivå. Det siste vil ikke løse problemene for de som bor og har virksomheter på elvesiden av vegen, men vil i hvert fall hindre at boliger på den andre siden av fylkesveg 757 får vannskader.

– Man kan naturligvis også se for seg en kombinasjon av ulike tiltak, poengterer ordføreren.

Tror på fortgang

NVE kommer nå til å gjøre flere undersøkelser og beregninger, og komme med en vurdering og en tilrådning på hvilket tiltak de vil gå for.

– Den bør kunne være klar i løpet av vinteren, slik at arbeidet kan komme igang i løpet av neste år, tror ordfører Bjørn Iversen.

Når NVE er dypt inne i slike prosjekt er det også de som tar hoveddelen av regningen. Kommunens bidrag vil vanligvis være en femtedel av kostnadene.