Men det ble likevel enstemmig vedtatt i kommunestyret i Verdal mandag.

– Det skal brukes 18, 1 millioner kroner for å bedre trafikksituasjonen. Det er vel og bra, men effekten synes for meg å være forholdsvis liten, sier Aksnes.

Planforslaget innebærer en utvidelse av rundkjøringen i Holbergkrysset med tilhørende ekstra kjørefelt inn og ut av rundkjøringen i øst og vest  for Fylkesveg 757 og et venstresvingsfelt i Hamnekrysset øst. Samtidig blir feltbredde i tilfarten fra Kjæran utvidet for å bedre trafikkavviklingen i Holbergkrysset. Fotgjengerfeltet flyttes i Holbergkrysset nærmere Kjæran.

Roser verdalingenes kjøring

Aksnes, som i 15 år daglig har kjørt frem og tilbake i området mener han har god innsikt i situasjonen og trafikkbildet i området.

– Det fungerer i dag også, men det er takket være verdalinger som har innarbeidet en unik trafikkultur for å få det til å fungere. Men komplikasjoner oppstår. Det er tungtrafikk, saktegående trafikk og ferdsel, myke trafikanter og det er ikke tilfredsstillende slik det er. Det kunne vært noen små grep i planen som bedret situasjonen mye. For eksempel en trefelts veg mellom Hamnekrysset og Holbergkrysset i stedet for innsnevring av bare to felt som stopper opp trafikken. Det kunne vært direkteavkjøring fra 757 og nordover på E6. Dette hadde ført til at trafikkavviklingen hadde vært mye bedre og med bedre flyt. For ikke å snakke om problemet med kryssing av motgående kjørefelt med avkjøringa nordover på E6. Der vil jeg si planen i liten grad har ivaretatt de myke trafikantenes sikkerhet, sier Aksnes og legger til at det dårligste med hele trafikksituasjonen er at de beredskapsmessige evakueringsmulighetene er meget begrenset.

Ordføreren enig

Ordfører Bjørn Iversen (AP) sier han har forståelse for at Aksnes  ikke vil ta rollen som begeistringsagent.

– Jeg må si meg enig i Oddleiv Aksnes i veldig mye. Det vi oppnår denne gang er at Statens Vegvesen setter analyseavdelingen i Trondheim på saken. De har vært her og gjort kartleggingen og mener verdalingene har utviklet for en romslig køkultur, sier Iversen som heller ikke jubler over dette.

– Men det var dette som var mulig å få til og da må vegvesenet prøve dette. Dette dreier seg om trafikkavvikling og trafikksikkerhet, derfor der Verdal kommune villig til å gå inn og forskuttere, sier Bjørn Iversen.