I sin oppsummering for 2015 forteller utvalget at de behandlet 36 saker i fjor, og hadde ni møter. De ga uttalelser til reguleringsplaner, vurderte skoleskyss, drev trafikktelling og -måling, ga uttalelser til endringer på fylkesveger, satte opp skillegjerder ved bussholdeplassen på nyskolen, vurderte fartshumper og opphøyde gangfelt, ga uttalelser til skiltvedtak, startet offisielt på Verdal som trafikksikker kommune, og rullerte trafikksikkerhetsplanen.

– Vi foretar jevnlig trafikkmålinger med hensyn på fart, årsdøgntrafikk og fordeling mellom lett og tung trafikk. Målingsutstyret vårt ble brukt under storøvelsen på Ørin i høst, og trafikkdata blir dessuten brukt i forbindelse med reguleringsplaner og støydokumentasjon. Det vil si at utstyret er i stadig bruk, og at bruksområdet allerede er større enn forventet, konkluderer sekretær Oddvar Govasmark.

Tavla som opplyser farten bilistene har er en ting, men kommunen har også «usynlig» utstyr som legges i bakken og registrerer trafikk, trafikkmengde og fart. Dette har blant annet blitt brukt til å se hvorvidt fartstavla har effekt ut over akkurat når den står oppe et aktuelt sted.