Til sjuende og sist er det de lokale kommunestyrepolitikerne som må ta valget. Når budsjettet for 2017 skal behandles i desember, har de to valg: bevilge penger til ny bru eller stemme for stenging og rivning. Brua er i så dårlig forfatning at det vurderes som ikke forsvarlig å la trafikken gå som den gjør i de neste ti-årene.

Skummel

Melkebonde Steffen Rotmo er blant de som venter utålmodig på ny bru. Da Innherred snakket med Rotmo i fjor høst påpekte han blant annet at brua delvis mangler rekkverk.

– Det er skummelt å sende unger over her. Når elva går flomstor er den nifs, uttalte Rotmo som bor i Småland ved Holmen. Han uttrykte også bekymring for skolebussen. Den kjører daglig over brua som har en bredde på 2,4 meter. Maksimalt tillatt akseltrykk er 4 tonn.

Både melkebil, kraftforbiler og deler av Værdalsbrukets transport går over brua som med tiden også er blitt rusten og i det hele tatt er sterkt merket av tidens tann.

Planlegger videre

I budsjettmøtet før jul vedtok kommunestyret at det skulle settes av 200.000 kroner for videre planlegging av et mulig nytt bruprosjekt. Politikerne har altså ikke låst seg til et bindende vedtak om at det blir ny bru. De vil ha en konkretisering av det foreløpige bru-skisseprosjektet som teknisk drift har jobbet med.

– Ja, vi planlegger videre på forstudien og må gå nærmere inn på hva en endelig pris blir. Resultatet av dette vil bli lagt fram for politikerne slik at finansieringen kan komme på plass. De kan da vedta å ta dette inn på neste års budsjett, eller de kan si at «det blir for dyrt», sier Halland.

Fram til i fjor høst var kostnaden ved ei ny bru anslått til cirka 10 millioner kroner. Kommunen håper på et samspill med private aktører, og det er spesielt håp om bidrag fra Værdalsbruket.

Daglig leder ved Værdalsbruket har tidligere uttalt til Innherred at «det er muligheter for støtte». Men før noe blir vedtatt må hele prosjektet konkretiseres fra kommunen.

Tre eller stål

Det blir neppe noen mellomløsning ved å bruke penger på å reparere og restaurere. Teknisk drift vurderer nå om ei ny bru skal ha ett eller to bru-kar, og om byggematerialet skal være stål eller tre. Dette er noe som innvirker på totalkostnaden. Dersom tre blir valgt, skjeler kommunen mot Værdalsbrukets mulige bidrag.

Holmen bru ble innviet med pomp og prakt 18. august i 1902. Det er ei gammel jernbanebru som ble flyttet til Vuku, så den har gjort nytten i snart 114 år. Dersom brua blir revet eller stengt, må brukerne kjøre en flere kilometers omvei via Ulvilla.