Tirsdag skrev Innherred.no om nok et tilfelle av at bommene på planovergangen i Skogn ikke fungerte slik de skulle. Saken fikk i løpet av kvelden også omtale både på Adressa.no og Trønder-Avisas nettside.

– Vi har nå fått klarhet i årsaken, og den er at batterisettet som driver bommene var flatt, sier kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Region Midt, Dag Svinsås.

Folk fra Jernbaneverket var raskt på stedet etter at feilen ble oppdaget. To vaktlag ble sendt ut. Ett lag ble sendt til Skogn for å passe på at situasjonen var under kontroll før de som kunne reparere signalanlegget var på plass.

Møtes til idémyldring

Videoen Innherred.no har fått av en bilist på stedet viser at motorvognsettet som passerer bommene stanser, at konduktøren hopper ut og forsikrer seg om at det ikke er noen fare ved å passere, og at toget deretter kjører forbi i 10 km/t, såkalt sikthastighet.

– Det er helt i tråd med rutinene, og godt å høre, sier Svinsås, når Innherred.no forteller om videoen.

Torsdag skal Jernbaneverket i møte med Levanger kommune, Nord-Trøndelag Fylkeskommune og Statens Vegvesen for å se på løsninger for den problemutsatte overgangen.

– Møtet var planlagt før den siste hendelsen, så det er egentlig et lite sammentreff at det kommer så tett inntil, sier Svinsås.

Fra planfri til småting

Han kaller møtet en mulighetsstudie, der de ulike instansene vil få på bordet mange slags ideer til hvordan situasjonen på Skogn kan bli bedre.

– Det kan være alt fra planfrikryss til helt enkle grep. Nå er det alltid mye penger involvert når det skal gjøres ting på slike overganger, så hva som kan gjøres og hvor fort er usikkert. Men i mulighetsstudien vil vi få frem alle slags løsninger. Begynner vi med å snakke om pengene, begrenser diskusjonen seg fort, konstaterer kommunikasjonssjefen, som samtidig berømmer den lokale velforeningen for god dialog i problematikken.

SAKTE: Toget passerte i siktfart, etter at togpersonalet hadde vært ute og sjekket at det var trygt.