Regjeringen har bestemt at togtrafikken i Norge skal ut på anbud.

I den forbindelse stilte Kjerkols sørtrønderske stortingskollega Karianne O. Tung (også fra Ap) et spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Hun ønsket å vite om ministeren fortsatt holder fast på den vedtatte elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen i Nasjonal Transportplan, og om anbudskonkurransen dermed inneholder krav til elektrisk drift for de som ønsker å kjøre tog.

Svaret fra samferdselsministeren var at det er mulig byggestart for elektrifisering i 2017, med ferdigstilling i 2023, men at prosjektet også må gjennomgå en ekstern kvalitetssikring.

Vil ikke stille krav om elektriske tog

Likevel har ikke samferdselsministeren noen intensjon om at det skal stilles krav til elektrisk drift overfor tilbyderne.

– Konkurransegrunnlaget vil ta utgangspunkt i dagens trafikkmønster, som er basert på bruk av dieselmateriell, skriver Solvik-Olsen.

Han nevner samtidig at det er naturlig å se på muligheten for å fase inn nytt togmateriell i løpet av avtaleperioden, som starter i 2018.

– Vi har bestilt to hybridtog (diesel og elektrisk) som skal testes på Trønderbanen før det bestemmes hvilket togmateriell som skal brukes, poengterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ingvild Kjerkol synes svaret er svært lite oppløftende.

– Det er vanskelig å vite om man skal le eller gråte, sier hun.

Vil kjøre dieseltog under elektriske ledninger

Kjerkol oppfatter svaret fra statsråden som en bekreftelse på at Trønderbanen legges ut på anbud med krav om dieseltog, selv om strekningen skal elektrifiseres.

– Det betyr dyrere drift, liten eller ingen bedring i fart og antall avganger, og at det kommer til å bli kjørt dieseltog under de ferdige elektriske kjøreledningene i mange år før anbudsperioden går ut.

Hybridtog blir det neppe, ifølge arbeiderpartipolitikeren.

– NSB har i hvert fall gjentatte ganger den siste tiden avvist at det er aktuelt å kjøre med hybridtog inntil kjøreledningen er ferdig.

MORSK: Ingvild Kjerkol konstaterer at regjeringen ikke er fremtidsrettet i utviklingen av Trønderbanen. Arkivfoto: Tor Johnny Friberg