Rektor ved Nord universitet, Bjørn Olsen, er fornøyd med søkertallene til første år under nytt navn. 3,5 måned etter fusjonen til Universitetet i Nordland, Høgskolen i Nesna og Høgskolen i Nord-Trøndelag har søkertallene nå blitt presentert etter at søknadsfristen for høyere utdanning har utløpt.

- Hvis vi tar i betraktning at de tre institusjonene skiftet navn til Nord universitet for tre og en halv måned siden, så er søkertallene til det nye universitetet tilfredsstillende, sier Bjørn Olsen i en pressemelding tirsdag.

Noen færre

Samordna opptaks ferske søkertall viser at totalt 4622 nye førsteprioritetssøkere søkte seg til 2798 studieplasser ved Nord universitet innen fristen. Det betyr 1,65 søkere per studieplass i 2016, noe som er en liten nedgang fra 1,74 søkere per studieplass i fjor. Da søkte 4599 søkere på 2649 studieplasser.

Øker 20 prosent

Samtidig viser søkertallene at helsefagene ved universitetet øker søkermassen med 12 prosent samlet sett. For sykepleiestudiet er det i år 2,27 søkere per studieplass ved universitetet. Det betyr 1036 søkere til de 456 studieplassene. Det er en økning i antall søkere til utdanningsløpet med 20 prosent. I fjor var søkertallet samlet 863 søkere til 371 studieplasser, noe som betød 2,32 søkere per studieplass på studiet.

På landsbasis faller antall søkere til Grunnskolelærerutdanningen 1.-7.-trinn med 11 prosent, mens den øker med knappe tre prosent for Grunnskolelærerutdannningen for 5.-10. trinn. Det er også nærmere fire prosent økning på landsbasis i antall søkere til utdanningen for barnehagelærere.

Dyrepleie mest populært

Søknaden til lærerutdanningene ved Nord universitet går ned med knappe 5 prosent fra 2015 til 2016 (fra 958 søkere til 908 søkere). I 2016 er det 1,53 søkere pr. lærerstudieplass mot 1,49 søkere i 2015.

- Vi må også jobbe målbevisst for å få flere kvalifiserte søkere til lærerutdanningene våre, og den jobben er vi i gang med i det nye Nord universitet, sier rektor Bjørn Olsen.

De meste populære studiene ved Nord universitet i 2016 er Bachelor i Dyrepleie, Årsstudium i historie og Årsstudium i Personalledelse og kompetanseutvikling.