– Vi har nettopp startet, så til nå har vi brukt en del tid på å bli kjent med prosjektet. Det er artig med variasjon i undervisningen, synes Nathalie Støfringshaug, en av andreårselevene som har fått æren av å være med på en internasjonal matematikk-satsing.

De første blant elever

Elevene i to matematikklasser ved Verdal videregående skole er de første elevene som har spilt inn videoer der de løser regnestykker og forklarer hvordan de går frem. I de andre landene som deltar i utviklingen av app-en er det så langt bare lærere som har laget videoer.

Det er de to «samfunnsfagmatte»-klassene til Randi Buvik Enge på første og andre trinn ved Verdal videregående skole som er de utvalgte. De har 17 elever hver, som alle har gått til verket med stort engasjement.

Passer for alle nivå

Mauro Figueiredo fra Universitetet i Algarve har denne uka vært på besøk sammen med en delegasjon fra Spania, og app-en «Milage» som planlegges lansert i Google Play og AppStore med det aller første (en gratis-app) har vært et viktig tema.

– Ideen er at app-en fylles med utallige regnestykker, som brukerne prøver å løse. Når de mener de har løst oppgaven, tar de et bilde av det de har gjort, og får da opp løsningsforslaget ved siden av slik at de kan sammenlikne, forklarer Figueiredo. Det vil også være et poengsystem hørende til, slik at ikke bare svaret til slutt er avgjørende, men også tenkemåten underveis.

I tillegg vil det ligge videoer til løsningene, der fremgangsmåten fortelles både med ord og utførelse på papiret. Her vil det både være løsningsforslag tilpasset veldig flinke elever, og mer grundige gjennomganger for de som trenger å få ting godt forklart for å forstå.

Velegnet for dagens unge

Nathalie Støfringshaugs klassevenninner Anne Marie Passionato og Anette Skjerve synes satsinigen er spennende. Elevene ved Verdal videregående skole har allerde spilt inn en rekke videoer der de løser matteoppgaver. Det samme har lærer Randi Buvik Enge gjort.

– Det ligger læring i det å løse oppgaver og samtidig skulle forklare med egne ord hva man gjør. God trening til muntlig eksamen er det også for elevene, påpeker Enge.

– Jeg synes det at elever på denne måten også lærer hverandre matematikk er utrolig bra, sier Anne Marie Passionato.

– App-en blir dessuten en annen måte å lære matematikk på enn den tradisjonelle. Nye læringsmetoder er verdifulle, mener Anette Skjerve.

– Og det kan fort fungere veldig bra for aldersgruppen vår som er så opptatt av teknologi i alle mulige sammenhenger, tilføyer Passionato.

Kan brukes i flere fag

Videoene verdalselevene har spilt inn har dreid seg om likninger og algebra. Men alle typer matematikkutfordringer vil bli matet inn i app-en.

– Selve konseptet kan også tas i bruk i andre fag hvis det blir en suksess. Fysikk og kjemi, for eksempel, sier Mauro Figueiredo.

Foreløpig er konseptet tenkt som en ren app, som kan brukes på smarttelefoner og nettbrett. En eventuell PC-versjon er noe som vil vurderes etter hvert. I tillegg til Verdal videregående skole er skoler og universitet i Spania, Portugal og Tyrkia foreløpig med på utviklingen.

Tur til Spania i september

En ekstra motivasjon for verdalselevene blir at ti av dem får være med til Caceres i Spania i september når det er en ny utvekslingsrunde mellom utdanningsinstitusjoner.

– Vi må se på hvordan vi velger ut hvem som får være med. Elevene må gjøre seg fortjent til det, kanskje må vi ha en søknadsrunde, og de må i hvert fall ha laget et antall videoer til denne appen, sier lærer Randi Buvik Enge.