Det var kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen som delte ut Holmboeprisen til verdalskvinnen Ingunn Valbekmo. Offentliggjøringen av henne som prisvinner skjedde den 26. april i år.
Verdalskvinne fikk matematikkpris
– Valbekmo er et ypperlig eksempel på hvilken betydning lærerens engasjement og kunnskap har for elevenes læring, uttalte Isaksen i forbindelse med utdelingen.
God involvering
Bernt Michael Holmboes minnepris er en årlig utmerkelse for å fremme og belønne god undervisning i matematikkfaget. Ingunn Valbekmo er fra Verdal men har jobbet som lærer ved Byåsen skole i Trondheim. Hennes undervisning tar utgangspunkt i samarbeidet mellom elevene, og hun legger vekt på at elevene skal utvikle egne løsningsstrategier.
Valbekmo får også prisen for måten hun har involvert resten av lærerkollegiet i denne undervisningsmetodikken.
– Ingunn Valbeksmos elever sier at hun har gjort matematikk morsommere og mer spennende. Det er en svært god attest, sa kunnskapsministeren
Har løftet faget
Valbekmo begynte på videreutdanning i matematikk ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, eller Nord Universitet som det heter i dag.
For tiden gjennomfører hun masterstudiet i matematikkdidaktikk ved NTNU. Det opplyses at Valbekmo har vært svært delaktig i å gjennomføre endringer i undervisningspraksisen ved Byåsen skole. Dette har ført til at skolen baserer mye av sin praksis på forskning. Skolens resultater er også løftet.
– Det er ekstra hyggelig å kunne overrekke prisen til en matematikklærer som sier at hun fikk inspirasjon til å endre sin egen undervisning da hun gjennomførte videreutdanningen, sa Torbjørn Røe Isaksen.
Høythengende pris
Bernt Michael Holmboes minnepris for matematikklærere i grunnskole og videregående skole er oppkalt etter læreren til den store norske matematikeren Niels Henrik Abel.
Holmboe-prisen deles årlig ut av Norsk matematikkråd. Prisen er på 50.000 kroner, og skal deles mellom prisvinneren og skolen som prisvinneren kommer fra.
Holmboekomiteen skriver i sin begrunnelse at prisvinnerens undervisning bygger på at elevene skal få grunnleggende forståelse av matematikk.
«Ingunn hjelper dem til å se naturlige sammenhenger i faget og gir dem kunnskaper de kan bygge videre på. Oppgavene er rike og basert på problemløsning hvor elevene bruker språk og kommunikasjon i arbeidet med å løse oppgavene. Undervisningen er basert på samarbeids mellom elevene, undring og mestering har høy prioritet», heter det blant annet i begrunnelsen.