Geir Tore Persøy ved Levanger Maritime Senter velger å ta tak i deler av transportproblemene til Ytterøy.

Øya har ferja «Levanger» som sitt eneste transportmiddel, men ferja har ikke kapasitet til å ta unna alle personer, biler og vogntog som fraktes over fjorden. Det skaper kø og tidvis plassmangel ved ferjeleiene på Hokstad og Levanger.

–Jeg har stilt spørsmål om ferja og kapasiteten i kommunestyret tidligere, fordi det er en viktig sak. Jeg er selv halvt ytterøyning, så jeg mener det er viktig å sikre øya et godt tilbud, sier Persøy, som er kommunestyrerepresentant for Frp.

1,5 tonn

Han har nå tatt i bruk sin MOB-båt, som tidligere var «beredskapsbåt», for å tilby et transporttilbud for varer utenom ferja. Båten kan frakte opptil omkring 1.500 kilo med varer til og fra Ytterøy, og maritimsenteret er innstilt på å holde båtfrakten tilgjengelig etter behov. Ifølge Persøy tar overfarten med båten om lag ti minutter, og båten er allsidig i bruk uansett vær og sesong.

–Nå er vi inne i ferietiden, men jeg regner med at det vil komme bestillinger av frakt etter hvert. Saken er at man blir ekstra sårbar av å være avhengig av ferja, og vi har uansett ikke en sju til halv fire-jobb, så vi kan tilby varetransport etter behov, sier han.

Han regner med at det blir økt behov etter ferien, når produksjonen ved kyllingfabrikken starter for fullt og en rekke utbygginger tiltar.

–Jeg har vært i kontakt med aktører i byggebransjen, som kan være interessert i varetransport med båten vår. Responsen fra øya har vært god, og det er ingen tvil om at det er et helt eget samfunn som det er viktig å ivareta, sier Persøy.

Ønsker velkommen

Kjell Vandsvik er leder i Ytterøyutvalget, som jobber for å fremme øysamfunnets interesser innen blant annet samferdsel og infrastruktur.

Han er glad for å se at det dukker opp et ekstra transporttilbud.

–Som regel er det nok plass på ferja, men bedriftene er avhengig av at ferja går og at varene kommer til rett tid. Vi har ikke personlig hatt problemer med det selv i vår bedrift, men det var en gang for en del år tilbake at vi trengte varetransport på kvelden. Vi er veldig glad for at Persøy har laget dette tilbudet, og nå gjenstår det å se til at det blir økonomi i det, sier Vandsvik.

Han jobber stadig vekk med å forbedre ferjetransporten, som har fått mye kritikk de siste månedene på grunn av langvarige kødannelser og plassmangel opptil flere ganger daglig når det er mange vogntog-leveranser.

–Senest i dag sto det igjen biler på to avganger fra Ytterøy og to avganger fra Levanger. Det er nok ikke bare forbigående plassmangel. Det blir nok også enda mer pågang når skolen og fjøsene skal bygges. Vi vet jo at kyllingproduksjonen øker etter juli, og at det da blir mer slakt igjen. Da blir det nok enda mer aktuelt, sier han.

Vurderer ekstraferjer

For om lag tre uker siden hadde Ytterøyutvalget et møte med fylkeskommunen, ferjeselskapet, øvrige brukere og næringsliv, for å se på mulige løsninger på plassmangelen.

–Det var et veldig godt møte. Det virker som om samferdselsråden Tomas Iver Hallem er veldig utålmodig på å finne løsninger sammen med oss. På kort sikt er det nå snakk om å trolig sette inn en ekstra ferje midt på dagen og lage en morgenferje før første ordinære ferje, som tar unna deler av transporten til Ytterøykylling, sier Vandsvik. På mer langsiktig basis er det dessuten snakk om, og et ønske fra øyboerne, om å se på muligheten for å øke kapasiteten på mer permanent basis.

–Det ble sagt i møtet at dersom kapasiteten innen to år fortsetter på samme måte, så må det settes inn annet materiell. Rett og slett en annen ferje. Det syns jeg det er sterkt gjort og veldig bra av Hallem å si i media, sier han.

Krever tid

Samtidig minner Vandsvik om at det vil ta tid å få etablert løsninger på både kort og lang sikt.

Derfor må ferjebrukerne stadig smøre seg med tålmodighet.

–Vegvesenet bruker jo ferjekontoret i Molde som konsulent, og de må ta opp saken med ferjeselskapet. Deretter sendes saken tilbake til fylket, som må se om de finner penger. Det er en prosess som vil ta tid, og spesielt nå i ferietiden, sier Vandsvik.