– Vi håper før, men klokka seks på ettermiddagen bør det være oppe.

Det sier Gunnar Magnus Haugen, sjefsingeniør i broavdelingen i Vegdirektoratet, til Innherred.nos fotograf på oppdrag i Helgådalen.

Der har vegen vært stengt siden onsdag morgen, og i utgangspunktet var det sagt at Grythullet bru ville være stengt til klokken ni fredag kveld.

Ekstrabru fra lager i Steinkjer

Haugen forteller at de er godt i rute, og at de kommer til å være ferdige med det aller meste av brua sånn litt utpå dagen fredag, og så må det fylles opp oppramping for å komme opp på brua.

– Det er det som tar tid i morgen, sier sjefsingeniøren.

Nybrua - som egentlig bare er en midlertidig løsning før en helt ny bru skal bygges - er rett i kantene, mens den opprinnelige brua er bygd i sving. Det har vært en liten utfordring, og gjort at en del gammelt rekkverk også måtte fjernes.

Ekstrabrua er en type standardbru, som faktisk er hentet fra lager på Steinkjer. Neste uke skal det for øvrig settes på en liknende forsterkning på ei bru i Lierne.

Usikker på når det blir helt ny bru

Grythullet bru er fra 1966, og har i løpet av de 50 årene dratt seg litt til siden. Under en bruinspeksjon for noen måneder siden ble det satt ned aksellast og konkludert med at brua er så skadet at den må byttes ut. I mellomtiden kommer det altså en forsterkning på plass.

– Det er sikkerheten som teller, sier Haugen, som ikke vet når en permanent bro skal bygges.

– Det spørs når man får råd til det, men denne brua blir stående i hvert fall frem til da. Og river man den andre brua, må man også finne en midlertidig løsning mens ny bru bygges, påpeker sjefsingeniør Gunnar Magnus Haugen.

Den midlertidige brua i Helgådalen er 33,5 meter lang og får en kjørebanebredde på 3,8 meter.