Fylkesveg 153 går rett gjennom Rosvoll store i Vinne i Verdal, og trafikken er økende.

– Det er alt fra naboer som kjører til og fra Øra, til søndags- og turkjøring. På flere av nabogårdene har ungdommer tatt over, og mange familier har flere biler. Det er også en god del lastebiler og busser. Men jeg har jo vokst opp her på gården, så jeg er godt vant med alle bilene som kjører rett over gårdsplassen, sier Torje Mathisen (34).

Skolebussen suser forbi

Mellom 50 og 100 biler passerer hvert døgn på fylkesveg 153, og av disse er det en god del tungtrafikk.

– Skolebussen dundrer gjennom gården to ganger daglig, men ungene får ikke sitte på. Det mangler noen få meter på at kravet er oppfylt, sier kona Laila (35) og legger til at de håper på en bedre løsning. Drømmen er å få til et fint gårdstun slik som alle de andre har. Uten gjennomgangstrafikk.

Fokus på trafikksikkerhet

Den største utfordringen på Rosvoll Store er trafikksikkerheten. Både for de som bor på gården, og for trafikantene som kjører gjennom tunet.

– Det blir jo en del kjøring med traktor og forskjellige redskaper, og det kan lett oppstå uoversiktlige situasjoner. Spesielt når jeg må rygge traktoren ut i vegen, sier Torje.

– En gang ble jeg nesten påkjørt. Jeg kom gående, og hørte ikke bilen som kom bak meg, forteller sønnen Torstein (12). Hans søster Julie (10) har heller ikke bare godord å si om trafikken gjennom gården. Hun har hester som hobby, og blir ofte forstyrret av bilene når hun er ute og rir.

– Det er litt for mange biler som bråker for mye. Og det er så mange som er nysgjerrige og kikker inn gjennom vinduene, mener Julie.

Før man kommer til gården er det skiltet på begge sider, blant annet med fareskiltet «Gårdstun» og et eget skilt som viser fartshump. Det er også redusert fartsgrense til 30 kilometer i timen.

Støv og støy

Rosvollvegen er ikke asfaltert, og det blir naturligvis virvlet opp en god del støv når bilene kjører over gårdstunet. Bare noen få meter fra husveggen.

– Vinduene blir fort skitne ja, innrømmer kona på gården og legger til at det heller ikke blir mye fred og ro ved sitteplassen ute. Det er alltid støy av trafikken. Det hører også med til historien at familien for tiden er i full gang med å bygge en helt ny veranda og nytt utstikk foran hovedinngangen.

– Trivselen her hadde økt veldig om vegen hadde blitt flyttet. Og den beste løsningen har uten tvil vært å legge vegen på nordsida av bygningene. En løsning på sørsida av fjøset hadde blitt meget upraktisk med hensyn til gårdsdrifta, poengterer Mathisen. Han og kona tok over gården i januar i fjor, men de har bodd på eiendommen siden 2011.

Har søkt om ny veg flere ganger

Det var farfar til Torje, Torbjørn Mathisen, som første gang tok opp vegsaken med myndighetene. Dette var tidlig på 80-tallet. Senere har hans far Karl Terje hatt flere runder, både med spørsmål om stenging av vegen og fartsdumper som alternativer.

– Vi fikk nei til omlegging. Til slutt søkte vi om et par fartsdumper, og det ble da bygd ei dump. Dette er vel nå mer enn 15 år siden. Vi var også i kontakt med Idar Ertsaas i Trygg Trafikk, og han var her på befaring, forteller Karl Terje.

– Hva er planene videre?

– Det er ikke så lenge siden vi tok over gården, og vi har ikke gjort noe spesielt enda. Men vi holder nå på med en ny søknad til Statens Vegvesen. Det er de som har ansvaret, sier dagens driver.