Det er ingen vei tilbake, bokstavelig talt. I flere runder har Innherred skrevet om grusveien over Røstad.

Veien strekker seg fra starten av Sætersmyra, opp bakken ved Nordic Mission, forbi gården til Fugli og Folden på toppen, videre under jernbaneundergangen, og deretter forbi Sæter, Børsåsen og Skånestangen. Til slutt kommer den ut på E6 ved Rinnleiret.

Kulturlandskap

Flere tatt til orde for å beholde en del av fylkesvei 134 som grusvei. Argumentet har vært at veien har stor verdi som en del av et kulturlandskap. Kunsthistoriker Sverre Krüger har kritisert fylket for å ikke se verdien i veien.

Bakgrunnen for at debatten kom opp er at fylkestinget i Nord-Trøndelag har bestemt at alle grusveier i fylket skal asfalteres. Statens vegvesen har varslet at det i 2017 vil komme asfalt på veien.

Bare frost kan hindre november-start

Etter innsigelsene mot asfaltering har vegvesenet tatt en runde og sett på forskjellige løsninger og hvordan en kan klare å asfaltere kun nord for jernbaneundergangen. Men verken Levanger kommunestyre eller saksbehandlerne i fylkeskommunen har endret syn på saken.

Byggeleder Bodil Oust i Statens vegvesen region midt bekrefter at de har fått bestillingen på nytt fra fylkeskommunen.

– Ja, de har vedtatt at de ikke skal endre bestillingen. Det betyr at vi kan starte asfalteringen i slutten av november. Det eneste forbeholdet vi må ta er at det ikke blir full bunnfrost, sier Bodil Oust.