Fylkesveg 757 er en av de mest trafikkerte strekningene i fylket, med rundt 13.000 biler hvert døgn.

Vegen fra industriområdet og E6 inn mot Verdal sentrum har vært plaget med kødannelse i rushtiden, men vegvesenet har tro på at den nye rundkjøringen skal bedre trafikkflyten.

– Dette fordi den nye rundkjøringen får et ekstra kjørefelt hvor det skal skje såkalt «flettekjøring», hvor to felt går sammen til ett, sier seksjonssjef for plan og trafikk i Nord-Trøndelag, Helgar Sætermo.

Nytt med to felt inn og ut

Men av erfaring vet vegvesenet at det ikke alltid er så lett å forstå hvordan «fletting» skal gjøres best mulig.

– Derfor vil vi komme med en forklaring, sier Sætermo.

Han er opptatt av at bilistene må tilpasse seg det nye kjøremønsteret med to felt inn og to felt ut for at rundkjøringen skal fungere optimalt. Videre gir han følgende oppfordring:

Må bruke begge feltene

– Spesielt i rushtiden bør folk bruke begge felt selv om de skal rett gjennom rundkjøringen, for å unngå kø i Hamnevegen. Hvis det er kø, er det viktig at flettingen skjer etter opplysningsskiltet, eller så nært enden av flettestrekningen som mulig - der de to feltene blir til ett igjen, sier Helgar Sætermo.

Hvis bilistene begynner å flette rett etter at de har kjørt ut av rundkjøringen, vil det bare føre til unødvendig kødannelse.

Planen er å åpne rundkjøringen kommende uke, men dette er avhengig av godt vær for å kunne lage vegoppmerkingen.

Her den nye rundkjøringen, med to felt inn og to felt ut. Det som er viktig er at de som skal rett frem mot Verdal sentrum bruker begge feltene inne i rundkjøringen, og at ikke det innerste kun brukes av biler på veg mot Ørmelen, eller at det ytterste kun brukes av de som skal mot Kjæran. Videre at flettingen ikke starter før etter skiltene som vil stå mot slutten av der det er to felt.