3. november var det møte mellom Verdal kommune og Jernbaneverket i sistnevntes lokaler på Marienborg i Trondheim. Flere spørsmål rundt jernbane henger i løse lufta i arbeidet med ny sentrumsplan i Verdal.

Deriblant stenging av jernbaneovergangen i Nordgata, midt i sentrum.

– Vi synes det er et forferdelig drastisk grep å stenge jernbaneovergangen. Vi har motsatt oss det tidligere, og vil vurdere å ta saken inn for megling. Vi skal ha en siste runde på jernbaneundergangen internt i kveld, og jeg vet at flere partier skal ha møter, forteller ordfører Bjørn Iversen (Ap) i Verdal til Innherred mandag. Han deltok ikke i møtet 3. november, der kommunen stilte med representanter fra administrasjonen.

Vil gå mot innsigelser

I innstillingen til dagens møte i komiteen for plan og samfunn foreslår rådmannen å gå til det skritt å ta fire saker helt til behandling i Kommunal- og moderniseringsdepartementet – om det trengs. Det er siste instans. Før den tid venter eventuell megling hos Fylkesmannen i Nord-Trøndelag.

Sakene omhandler:

– Nytt grøntareal/uteoppholdsareal mellom Tindved/siloene og jernbanen. Jernbaneverket har levert innsigelse mot dette, da de ønsker å bruke området til hensettingsspor.

– Småbåthavn på Havfrua. Fylkesmannen mener planen går utover verneområde.

– Byggegrenser langs jernbanespor. Jernbaneverket vil utvide byggegrensen langs Nordlandsbanen, samt industrispor på Kværners område.

Iversen sier at stenging av Nordgata-overgangen også er noe man må vurdere megling rundt.

– Jeg mener vi må vurdere det som et femte punkt. Vi er reguleringsmyndighet og synes det er stort inngrep å gjøre uten videre. Vi går med på å stenge for biltrafikk, men mener det kan holdes åpent for gående og syklister om det smales inn og moderniseres, sier Iversen.

Jernbaneverket vil stenge overgangen av sikkerhetshensyn. Kommunen har bedt Jernbaneverket sjekke ut mulighetene for økonomisk bistand ved nedleggelse av planovergangen i Nordgata og etablering av ramper til eksisterende undergang ved jernbanen.

Jernbaneverket viste i møtet 3. november til at man har gitt et betydelig bidrag til etablering av eksisterende undergang i Verdal, som er en del av Jernbaneparken.

Jernbaneverket vil likevel gå med på å bidra økonomisk.

«(...) dette bidraget er i dag estimert til 1–2 millioner.», står det i referatet etter møtet.

– Et avbøtende tiltak til 1–2 millioner kroner er svært lite, mener Bjørn Iversen.

Iversen viser til at kommunen stort sett har fått aksept og ros for grepene i ny sentrumsplan. Det er i hovedsak Jernbaneverket man er uenig med, viser han til.

– Sender vi til megling, så viser det at man er villig til å slåss for saken, sier Iversen.

Dersom meglingen ikke når fram, innstiller rådmannen på at sakene tas ut av planen, og blir jobbet med utenom sentrumsplanen.

Står på sitt

Seksjonsleder Ragnhild Lien i Jernbaneverket skriver i en epost til Innherred at det er sikkerheten til både kjørende og mye trafikanter som gjør at de vil stenge overgangen.

De vil ikke bidra med mer.

«Anleggsbidrag til flere planfrie krysningspunkt i Verdal sentrum kan ikke påregnes fra JBV. JBV har tidligere gitt et betydelig bidrag inn i etableringen av den eksisterende undergangen i Verdal sentrum. På nåværende tidspunkt er JBV innstilt på å bidra med et anleggsbidrag, estimert til 1–2 millioner, i forbindelse med en fremtidig nedleggelse av planovergangen i Nordgata.», skriver Lien.

Bjørn Iversen varsler flere kampsaker i sentrumsplan.