Det er andre år på rad at Unicef Norge har kartlagt hvordan det står til i norske kommuner med prioriteringer for og tilbud til norske barn i barnehage, grunnskole, kommunehelsetjeneste og barnevern.

– Vi har funnet ut hvor mye penger hver kommune bruker på de forskjellige feltene, og hvordan de bruker pengene. Kartleggingen er basert på kommunenes egne Kostra-tall, forteller Ivar Stokkereit i Unicef Norge.

Økonomi og kvalitet

I undersøkelsen er det sett på investeringsutgifter og driftsutgifter, men også på mer kvalitative variabler som for eksempel hvor mange årsverk helsestasjon og skolehelsetjeneste bruker på forebyggende arbeid.

En annen variabel er andel nyfødte som får hjemmebesøk de første to ukene etter hjemkomst av jordmor eller helsesøster.

Trives bedre i små grupper

Innen skole er det sett på antall elever per lærer og gruppestørrelse, og barnas egne tilbakemeldinger om hvor godt de trives i UngData-undersøkelsen er også hensyntatt.

– Vi har ikke funnet noen sammenheng mellom hvor mye penger som brukes og hvor godt elevene trives, men en viss sammenheng mellom gruppestørrelse og trivsel. Elevene trives bedre i mindre grupper, konstaterer Stokkereit.

Barnehager og barnevern

I barnehagesammenheng er det vurdert tre kvalitative variabler i tillegg til de økonomiske, nemlig barnehagedekning, barnehagenes areal og andelen utdannet personale i dem.

På barnevernssiden er det sett på antall stilinger med fagutdanning, og andelen undersøkelser med behandlingstid innen tre måneder.

Steinkjer laaangt nede

Resultatene viser at lille Utsira kommune i Rogaland kommer best ut, med en poengscore på 4,5. Både Levanger og Verdal får 3,4, som plasserer dem på 59. og 64. plass blant alle landets kommuner - til sammen 428 stykker. Riktignok er bare 397 av dem rangert. De siste 31 har delvis manglende rådata som gjør at de ikke er tatt med i oversikten.

Steinkjer havner til sammenlikning helt nede på 249. plass, med 2,6 poeng.

Fra fem til ett poeng

Poengene gis ut fra hvor gode kommunene er i forhold til hverandre på hvert enkelt område, slik at den beste femdelen av dem innenfor ett kriterie får fem poeng, og så videre nedover til den dårligste femdelen av kommunene som får ett poeng innenfor samme kriterie.