Det er en sedvanlig travel handelsdag på Moan. Magneten kjøpesenter og resten av handelsparken er både arbeidsplass, hjem og handelssentrum for tusenvis av trøndere. Desto nærmere jul vi kommer, desto mer trykk blir det på handelen, og folk stresser mellom kleshyller, jernvare og nips.

– I dag omsettes det årlig for rundt 1,2 milliarder kroner på Moan. Om 15 år tror jeg vi har økt omsetningen til 2,5 milliarder kroner og har skapt 700-800 nye arbeidsplasser. Vi har også fått 6-7 nye storbutikkonsepter til Moan og har både utvidet og fortettet kjøpesenterområdet enda mer, sier senterleder Lars Heirsaunet ved Magneten kjøpesenter etter en kort tenkepause.

Vil ha mer

Han innrømmer at han tenker stort, men det er slikt han liker. For Magneten kjøpesenter har tenkt stort lenge, og den mangeårige kjøpesenterlederen er ikke uvant med ombygginger og utvidelser. Regnestykket han viser til er også nøye gjennomgått, og brukes av kjøpesenteret i møter med de store, nasjonale butikkjedene som leter etter mulige etableringssteder i Nord-Trøndelag. Heirsaunet drømmer også om flere restauranter og kulturliv i bydelen Levanger Sør – som Magneteneier Berg Eiendom AS står bak.

Vil kopiere Namsos

Odd Einar Aarmo og Lars Heirsaunet i Berg Eiendom AS og Magneten kjøpesenter tror på stor vekst i åra som kommer.

Statistikk over varehandelen i Nord-Trøndelag viser at varehandelen i Namsos topper omsetningsstatistikken fordelt per innbygger. Per namsosing selges det varer for 115.000 kroner i varehandelen i kommunen, ifølge Statistisk sentralbyrå. Steinkjer ligger like bak med en omsetning på 110.000 kroner per innbygger. Stjørdal følger etter med 91.000 kroner, mens Levanger omsetter for 77.000 kroner per innbygger. I Verdal omsettes det for 70.000 kroner per innbygger.

Han var med på orienteringen i Plan- og utviklingskomiteen i Levanger, der fagsjef i Levanger kommune, Per Anders Røstad, fortalte om den kommende sentrumsplanen for Levanger. Kommunen er allerede i gang med å sette opp rammene for framtidens sentrum og leter derfor områder for utvikling av bykjernen og sentrumsgrensene. Der åpner Røstad for å omregulere dyrkajord på Moan til næringsareal for å møte etterspørselen for store næringstomter for nybygging.

– Jeg likte uttrykket Røstad brukte i orienteringen, da han spurte «hvem bestemmer hvor handelen skjer». Politikerne kan bestemme hvor det ikke skjer, men det er egentlig kundene som bestemmer alt med å dra dit de får utvalget og prisene de ønsker, sier han.

Videre er det de store kjedene som bestemmer hvor de vil etablere seg, og de søker allerede etablerte handelsområder.

Milliardøkning

Heirsaunet sier at de ser på Levanger og Verdal som en felles handelsregion med sine om lag 34.000 innbyggere. Utfordringen er å få storkjedene til å se innbyggertallet under ett, og ikke bare kommune for kommune. Han mener at de to kommunene må satse på å få samme handelsomsetning per innbygger som Steinkjer har klart å bygge opp med sine storetableringer og kjøpesenterutbygging. Dersom det skjer, vil det få store utslag for både arbeidsplasser og skatteinntekter.

– Om vi øker omsetningen per innbygger innen varehandel til Steinkjer-nivå, vil det bety en potensiell omsetningsøkning på hele 1,2 milliarder kroner, sier Heirsaunet.

– Om vi også legger inn en befolkningsvekst på 4.500 innbyggere de neste ti år, så gir det totalt behov for over 1.000 nye arbeidsplasser innen varehandel. Hvorfor skal ikke vi få til det? spør han.

Fordel med samling

I tillegg minner duoen om alle synergieffekter ved store utbygginger med lokale entreprenører og leverandører og flere arbeidsplasser som skapes med sentrumsutvikling.

– Det handler om å tenke sammen. Bare se på utviklingen av bilbyen i Verdal, sier Aarmo.