Det har den ikke vært alle steder ellers rundt i landet heller, og kanskje kan det skyldes for strenge krav fra Miljødirektoratet til støysoner. I hvert fall har Snøscooterimportørenes Forening nylig gått ut med en melding der de hevder at støygrensene som kommunene har måttet forholde seg til er ti ganger strengere enn de skulle ha vært.

– Veilederen fra Miljødirektoratet følger ikke verdiene som er politisk vedtatt av departmentet, med bakgrunn i Sintef-målinger og -anbefalinger, sier sekretær i foreningen, Arve Lønnum.

Ti ganger for strengt

Resultatet er at løyper må holdes ti ganger så langt unna bebyggelse og aktiviteter enn det som følger av støyveilederen som brukes overalt ellers i saker om støyskjerming.

– Alle kommuner og fylkesmenn har fulgt den misvisende veilederen. Mange kommuner har fått problemer med å lage løyper, og noen har til og med gitt opp på grunn av de strenge kravene, konstaterer han.

Snøscooterimportørenes Forening har tatt opp saken med fremskrittspartirepresentanten Jan Henrik Fredriksen fra Finnmark, som var saksordfører for friluftsmeldingen. Han lover foreningen å ta opp saken med departementet.

– Det er viktig at fylkesmennene og kommunene så raskt som mulig får saklige tall å forholde seg til slik at de kan komme videre i sitt arbeid, sier han.

Bråker mindre og mindre

Frp-politikeren vil ha bekreftet fra departementet at kravene straks endres til det som fremgår i Rundskriv T1442 om støy i arealplanleggingen.

– Selv de anbefalingene er egentlig for strenge, siden de baserer seg på støymålinger med gamle snøscootermodeller, ikke de som Sintef målte på i 2015. Moderne scootere får stadig lavere støynivå, påpeker sekretær i Snøscooterimportørenes Forening, Arve Lønnum.