Tidlig høsten 2016 satte Trønderbilene ned billettprisene på bybussen. I håp om å få til endring i folks bilvaner i Levanger, tok Trønderbilene i forkant av kampanjeprisen kontakt med Levanger kommune. Møtet endte i et samarbeidsprosjekt mellom Trønderbilene, Helse Nord-Trøndelag, Nord universitet, Statens vegvesen, Levanger næringsforum, Magneten, Levanger videregående skole, Student i Nord og Levanger kommune.

Nye busser

Trønderbilene har gjort grep ved at de kjøper inn hybridbusser hvor de som kjører bybuss, kan ta med seg sykkelen som gratis frakt. 15. august ble også prisene på billettene satt ned fra 35 til 10 kroner. Allerede den første måneden så Trønderbilene at flere valgte å ta bussen. I august 2016 var det 25 prosent flere passasjerene på bybussen enn samme måned året før. Trafikkleder Ellen Ovesen forteller at tallene har økt hver måned. I november var økningen på over 53 prosent. Trønderbilene må tilbake til 2009 for å vise til lignende tall.

– Pris har helt klart noe å si for om man velger å ta bussen, sier Ovesen.

Kampanjeprisene skulle avsluttes i 2016, men Trønderbilene har nå valgt å fortsette, Ikke bare på grunn av økning i antall passasjerer. Hybridbussene ble forsinket, men er nå i Levanger. De er ikke satt i trafikk ennå for det jobbes med profilering og montering av billettutstyr. Når alt er på plass ønsker Trønderbilene å videreføre kampanjen.

Holdningsendring

– Fylket ønsker også å være med på kampanjen i tre måneder, så derfor kommer vi til å kjøre den til ut mars, forteller Ovesen, som håper Reis smart gjør folk mer bevisst på både helse og miljø.

– Jeg håper ikke det er bare prisen som får folk til å velge å reise kollektivt, men at folk innser at miljøet har litt å si. Og at de også ser hvilken helsegevinst man får ved å bruke føttene mer. Jeg tror folk er blitt mer bevisst. Reis smart har vært flinke til å snakke fram, sier Ovesen.

Og det er nettopp det å endre holdninger som er første mål for prosjektet.

– Vi jobber mye med å endre vaner og forutsetninger. I Trondheim er man forberedt på å sette igjen bilen når man skal inn til byen, sier Tone Anette Holm i prosjektgruppa.

– I Oslo og Trondheim og andre byer er den naturlige transporten ikke bil. Det er å gå, sykle eller reise kollektivt som er mest naturlig. Det er jo merkelig at det ikke skal være likedan i Levanger, for det er jo enklere å la bilen stå her i og med at avstandene er kortere, sier Dina von Heimburg, som også sitter i prosjektgruppa.

– De flest bor i kort avstand til målpunktet. Mange har under fem kilometer til jobb. Man forventer at skoleelever sykler denne avstanden, men likevel kjører voksne den samme distansen, sier von Heimburg.

Ensomhet

Hun viser til reisevaneundersøkelsen som også viser at aktivitet og deltakelse i lokalsamfunnet ser ut til å ha betydning for ensomhet. Andelen som svært sjelden eller aldri har følt seg ensom, øker med graden av aktiv deltakelse i samfunnet. Blant de med lav deltakelse er denne andelen 58 prosent i Levanger (57 prosent i Verdal), mens blant de med høy deltakelse er det hele 75 prosent som svært sjelden eller aldri har følt seg ensom de siste to ukene.

– Hva vil vi med kommunen? Spør von Heimburg.

– Skal vi skape steder for mennesker eller for biler? Vi kan bygge veger og legge asfalt, men det trives ikke mennesker med. Vi trives der det er grønt, vakkert og der vi møter folk, sier hun.

Tilrettelegger for syklister

Sykehuset Levanger får stadig tilbakemeldinger om at det er vanskelig å finne parkeringsplass for biler.

Sykehuset har gjort grep for å få flere ansatte til å la bilen stå. I forbindelse med Reis smart-kampanjen har sykehuset tilrettelagt for dem som sykler med nytt sykkelskur som blir flittig brukt.

– Vi har på trappene å gjøre utbedringer i garderobeanlegg for å bedre tilrettelegge for dem som kommer gående eller syklende, forteller Tore Westerheim, som er leder ved eiendomsavdelingen i Helse Nord-Trøndelag.

Rektor Knut Bergdal ved Levanger videregående forteller at de skal sette opp lignende sykkelskur for elever og ansatte til sommeren. Elevrådet kjempet i høst for å få tilbake gratis parkering på skolen. Men skoleledelsen holdt på sitt og iverksatte tiltaket for å få færre bilkjørende elever på skolen.

– Vi merker det har blitt adskillig romsligere på parkeringsplassen, sier Bergdal, og forteller at det også har blitt mindre biltrafikk ut til Kirkegata om ettermiddagene.

Fortsatt får lærerne årsbevis som gir dem fri parkering rundt skolen. Bergdal håper nytt sykkelskur vil få både lærere og elever til å bytte bilen med sykkel.

– Men det er mange av oss som sykler, og midlene vi får inn fra parkeringsplassene brukes til å bygge sykkelskur til sommeren.