Dersom alle brikker faller på plass, kan den nye montessoriskolen åpne døren til skolestart 2018. Helgådal Montessori SA ble stiftet under et møte på Volden skole tirsdag kveld. Nær 50 deltakere stilte opp, og målt ut fra stemningen på møtet, synes det å være bred oppslutning om etableringen av ny privat skole.

Etablerte skole i Australia

En av dem med forventninger er i alle fall skolens aller første styreleder, Fionna Gratton. 44-åringen bosatte seg i Helgådalen i 2012. Hun kommer opprinnelig fra storbyen Melbourne i Australia, og er i utgangspunktet vant til helt andre forhold. Hennes egne barn er også over barneskolealder, men det stoppet henne likevel ikke i å takke ja til styrelederoppgaven.Et verv hun har tatt på seg med entusiasme.

– Jeg har veldig stor tro på prosjektet. Dette kommer til å bety veldig mye for bygda. Her har vi muligheten til å utvikle noe flott på våre gene premisser, mener hun, og trekker gjerne fram begreper som innovasjonstiltak når hun beskriver den nye montessorietableringen. Fionna Gratton er imidlertid langt fra ukjent med privatskoler. Tidlig på åttitallet var hennes far sterkt delaktig i etableringen av ei ny privatskole i Australia.

Spennende tilvekst

– Det begynte ganske smått, med cirka 90 elever. Men skolen vokste, og noen år senere tok den imot mellom 1500 og 1800 barn fra første til videregående, forteller hun, og beskriver et område hvor skolen fikk stor innflytelse på samfunnet.

– Ting forandrer seg. Også her, og jeg tror etablering av privat skole kan være en spennende tilvekst til Helgådal. Ja, ikke bare for bygda, men for hele Verdal kommune, sier Fionna Gratton. Og beskriver seg selv som småspent. Samtidig er hun glad hun har god støtte, ikke minst fra alle som har bidratt i arbeidet med å få montessoriskolen etablert.

Nær femti deltakere møtte opp på stiftelsesmøtet for Helgådal Montessori tirsdag kveld.

Sender søknad

Den nye styrelederen mener det er ingenting i veien for at arbeidet med Helgådal Montessori kan føres videre, selv om politikerne i Verdal også skulle beslutte at Volden skole får leve også i framtida. Nå setter bygdesamfunnet i Helgådal uansett sin lit til at kommuneadministrasjon og politikere freder Volden skole fram til 2018, slik at det ikke blir kroken på døra allerede fra høsten av, og at man på den måten kan unngå et ettårig hull i bygdas skoletilbud. Saksbehandlingstiden gjør det umulig for ny montessoriskole å begynne før tidligst i 2018. Aller først gjelder det nå å få utformet en søknad som sendes til Utdanningsdepartementet før 1. februar. Dernest får Verdal kommune anledning til å gi sine vurderinger, før departementet på et senere tidspunkt fatter den endelige beslutningen.

Styret

I tillegg til Fionna Gratton, sitter også Tone Skrove Haugan, Ingrid Elnes Sellæg, Trond Varslot og Torill Storholmen i styret i Helgådal Montessori. Styret håper å kunne bruke dagens skolelokaliteter dersom ny privatskole ser dagens lys.

Da møteleder Odd Helge Roksvåg ønsket velkommen, benyttet han anledningen til å minne om at det bare var 250 meter bort til stedet hvor Hans Rotmo 29. april 1974 skrev «Det e itjnå som kjæm tå sæ sjøl».

– Det helgådalingene gjør her i kveld er historisk, poengterte han.

Det kom ikke av seg selv. Og de gjør det sammen.

Minst 15

Montessoriskolen må minimum ha 15 elever. I dag teller Volden skole 28 elever. Initiativtakerne av privatskolen har god tro på at minst 15 elever er et høyst overkommelig tall. Ifølge Ingrid Elnes Sellæg har også folk fra andre steder, eksempelvis Leirådal og Vuku meldt sin interesse. Optimismen er såpass stor at det under møtet ble spøkt med at man kanskje til og med må bygge ut.

Samtidig ble det under møtet poengtert at en montessoriskole i Helgådal ikke må oppfattes som noen plikt for bygdas egne innbyggere, men at det er et tilbud, i tillegg til den offentlige skolen. Elever fra Helgådal som ønsker å gå på offentlig skole etter at montessoriskolen er i drift, skal selvsagt fortsatt ha mulighet til det.

God tid på vedtektene

Under møtet tirsdag kveld, brukte deltakerne god tid på å gå gjennom vedtektene. Underveis ble det også redegjort for pedagogikken som ligger til grunn for Montessori-skolene. De oppmøtte fikk dessuten innblikk i økonomiske betingelser, om mulighetene for å tegne andeler og informasjon om en forestående omvisning ved montessoriskolen på Steinkjer. Arbeidet med montessori som alternativ til den offentlige skolen i Helgådal ble innledet i 2014.