Ertsaas & Weie så dagens lys allerede i 1924. Nå er det noen år siden Elkjøp tok over salg av radio, tv og hvitevarer, men brødrene holder stand i den tradisjonsrike bygården i Levanger sentrum.

Når vi spør Bjørn og Aasmund Ertsaas om DAB-radio, så rister de på hodet, men et klenodium fra 1950-tallet og en musikkmaskin fra det glade 80-tall kan de finne fram fra sitt rikholdige lager.

– Her snakker vi radio, men jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt så veldig godt med på denne DAB-debatten, sier Aasmund Ertsaas og dunker på 50-talls-modellen.

Brødrene kan fortelle at de er ikke så ivrige radiolyttere, og det kan vi skjønne all den tid karene er på farten stort sett til alle døgnets tider.

– Men i bilen da, lurer vi på?

– Vi må vel sikkert skaffe oss en adapter etter hvert, men når det blir stille fra NRK så klarer vi oss sikkert fint med CD-musikk, skratter brødrene.

Aasmund kan også fortelle oss at en DAB-radio bruker mye mer strøm enn en FM-radio.

– Vi har hatt kunder her som må ha nye batteri etter helgebesøk på hytta. Det viser seg at batteriene kan være død etter bare en dags bruk. En FM-radio kunne vare en måned hvis du var heldig.

En måned igjen

Så var er det som egentlig er i ferd med å skje – nå like før at det gode gamle FM-båndet blir slukket for evig og alltid.

Du har sikkert sett det på fjernsynet, hvor NRK har informert oss om at vi må gå over til DAB-radio både i bilen, hjemme og på hytta, fordi – snart forsvinner FM-signalene.

8. februar går NRK radio over til DAB. Dette gjelder for de riksdekkende sendingene – slike som P1, P2 og P3. NRK Trøndelag blir fortsatt å finne i FM båndet fra til 21. april, men da er det også endelig slutt. Da blir det også slutt for de private radiokanalene, som P4 og Radio Norge.

Stor uenighet

Men hvorfor er vi nødt til å gjøre dette, og blir det ikke mange radioer som rett og slett må kastes i søpla?

FN-nettet har ikke plass til flere kanaler. I tillegg nærmer dagens FM-nett seg slutten av sin tekniske levetid, slik at det uansett ville blitt kostbart å oppgradere dette også.

Norge er et kostbart land å distribuere både lyd og bilde. Det kreves mange sendere. Derfor velger man nå å gå over til det digitale DAB-nettet.

Men beslutningen om overgang til DAB har ikke bare gått uten diskusjoner. Både fagfolk og politikere stiller seg undrende til beslutningen som er tatt.

IKT-Norge slakter beslutningen, og er i det hele tatt usikker på DAB-teknologien. I tillegg stiller de spørsmål om det er riktig at vi nå etter hvert vil skrote 20 millioner FM-radioer, og at norske forbrukere må handle nye DAB-radioer for over 10 milliarder kroner.

Vi – altså radiolytterne - har heller ikke tatt i mot DAB-teknologien med åpne armer siden de første prøvesendingene ble gjort tilgjengelig allerede i 1995.

Tall fra Elektronikkforbundet viser at andelen omsatte radioer som kan ta inn DAB har ligget på rundt 10 prosent de siste fem årene.

I tillegg mener teknokratene at internettet vil være en mer vanlig radiodistribusjon i fremtiden, og at når 5G-nettet kommer en gang rundt 2020, så vil dette blant annet åpne for en hel ny verden, blant annet når det gjelder kommunikasjon mellom biler.

Beslutningen er uansett tatt for at vi skal gå over til da, så da er spørsmålet;

Stille før stormen

Hvordan er statusen til den «trege trønderen» en måneds tid før vi mister hovedkanalen NRK-radio fra våre mottaksapparater?

– Det har vært forholdsvis stille i desember, selv om vi har montert rundt 15 adapter, men det er kanskje sånn at folk kommer ikke før de må – slik som når de bytte til vinterdekk.

Det er ikke store komponenten som skal til for å få DAB på det eksisterende bilanlegget. Verksmester ved Toyota Levanger, Per Morten Skjæran ettermonterte 15 slike i løpet av desember måned.

Sture Hemminghytt er salgssjef hos Toyota i Levanger.

Han kan fortelle at det koster cirka 3 000 kroner å få montert anordningen som gjør at du kan ta inn DAB signaler via FM-radioen.

– Det er mange ulike løsninger, men vi mener at for tre tusen, så får du noe som er mer enn bra nok. Selve adapteret er på størrelse med en fyrstikkeske, og betjenes med en liten trådløs fjernkontroll, forklarer han.

Det blir også festet en liten DAB-antenne i kanten på frontruten, slik at denne ikke skal være til sjenanse på noen måte.

Hemminghytt anslår at det er cirka 6.000 biler i Levanger og Verdal som vil ha behov for en oppgradering til DAB.

Og når vi hører at Toyota i Levanger har montert 15 adapter i løpet av julemåneden, så skjønner vi at det er en god del bilister som kan forvente at det blir stille på NRK-kanalene fra februar.

– Nå har vi sørget for å ha nok adaptere på lager, men selv om selve monteringen tar en times tid, så vil jeg anbefale folk å bestille time på forhånd. I mens kan de kanskje prøve en ny Toyota, reklamerer den blide finnmarkingen.

Ingen kø hos Madsen

Hos Madsen Bil på Verdal har det heller ikke vært så veldig stor pågang i fjorårets siste måned.

– Nei, vi kan ikke si at kundene har stått i kø – så det er som du sier – de venter kanskje helt til det siste. Men vi har montert over 20 stykker i løpet av desember, så helt stille har det ikke vært.

Det sier Christian Madsen. Hun kan tilby en enkel og bra løsning til 3.500 kroner, som kan tilfredsstille behovet til de fleste bileiere.

Madsen Bil har levert de nye bilene med DAB de siste to årene, slik at det er dem med biler eldre enn 2014 som må inn for å få oppgradert radiomottakeren.

Den daglige lederen i Madsen Bil kan fortelle at de får jevnlige spørsmål om DAB-radio, og hun tror også på en travlere januar-måned etter hvert som dagene går.

Spør seg om hvorfor

– Hvem er det egentlig som har bestemt dette? Det var da bra nok FM-nettet, mener Morten Eggen.

På et stille Vinmonopol på Amfi-senteret i Verdal møter vi sjefen sjøl, Morten Eggen.

– Nå er jeg ikke noen ivrig radiolytter selv, men kona er det, så jeg må nesten sjekke om vi har utstyr hjemme som tar inn DAB, sier den opprinnelige trondheimeren.

Han kan videre fortelle at de skal bytte en av de to bilene, og at han da vil være oppmerksom på at den nye har DAB-radio.

– Men i gammelbilen har jeg ikke utstyr. Mulig jeg må sjekke om det finnes et rimeligere alternativ som jeg kan montere selv, hvis ikke får jeg bare høre på CD mens jeg kjører.

Eggen har fått med seg noe av debatten rundt innføring av DAB, men må innrømme at han ikke har fulgt spesielt godt med.

– Hvem er det egentlig som har bestemt dette? Det var da bra nok FM-nettet. Skulle nesten tro de gjorde dette for at byråkratene skulle ha noe å gjøre.

Populær julegave

Henrik Lund ved Elkjøp i Levanger forteller at det lå mange DAB-radioer under juletreene i jul.

Hos Elkjøp er det heller ikke så stor trafikk. Det er i hvert fall vanskelig å spore om et radio-kunde den halvtimen vi er innom.

Derfor har en av de ansatte, Morten Lund, tid til en prat om temaet.

– Det var nok mange DAB-radioer som lå under juletreet. Vi var faktisk redd for å gå tom en periode, men en siste leveranse før jul «reddet» oss.

Åsbyggen Lund kan videre fortelle at man mål legge tusenlappen på bordet for å få en radio med tilfredsstillende lyd.

Når det gjelder adapter til bil så har det vært noen henvendelser der også, selv om det ikke har vært samme trøkket som på radio.

Her kan man få enkle modeller fra rundt 500 kroner hvor man henter strøm fra sigarettenner, opp til modeller som koster rundt 2.000 kroner. Disse bør man være litt mer teknisk kyndig for å montere.

Selv om salget av DAB-radioer har vært bra før jul så forventer både Elkjøp og konkurrenten Expert på andre siden av gata at salget vil ta av etter hvert som folk finner ut at radiosignalene blir borte.

– Det er heller ikke noe problem å kjøpe DAB-radio allerede nå, da de også har FM-nettet tilgjengelig. Derfor trenger man ikke vente til det blir helt stille i den gamle FM-radioen, oppfordrer Morten Lund.

Overraskende bra

Kjell Ottermo i Helgådalen kjører 4,5 mil hver veg til jobb, og er fornøyd med DAB-radioen.

I bilen på vei hjem til Kleppen langt oppe i «dalen» får vi tak i Kjell Ottermo. Han har 4,5 mil i bil fra jobben på Felleskjøpet på Industriområdet.

– DAB-radioen fungerer overraskende bra, så jeg kan ikke annet enn klage, ler han inn i mobilen.

Han sier videre at han ikke helt har skjønt denne overgangen fra FM til DAB, men slik han opplever det så fungerer de digitale radiosignalene bedre enn både bredbånd og mobil.

Etter å ha fått en DAB-radio i firmagave i høst, så har også den tatt over for FM-radioen hjemme.

Men han kan fortelle at når bilturen går videre mot Vera, så taper DAB i forhold til FM.

– Vi oppe i bøgda her er vel mest kjent for å klage, så derfor må jeg vel avslutte med å si at der fungerer ikke ramler DAB-signalene ut, mens FM-radioen fortsatt gir gode signaler, humrer han selvironisk.

Ja, det er ikke godt å si hvordan radiohverdagen vil bli for den enkelte av oss. De lærde strides, men beslutningen er uansett tatt. Så får tiden vise om det blir klabb eller DAB.