Mandag gjennomførte de fire Innherredkommunene som sammen eier Innherred interkommunale legevakt et felles orienteringsmøte. Der luftet de både skepsis og støtte til den nye legevaktordningen, som blir over fire millioner kroner dyrere i år på grunn av overflyttingen til nybygde lokaler i kombinasjonsbygget.

– Minst tre av kommunene har reagert på kostnadene, sa Trine Reitan (Verdal Ap) i møtet.

Ordfører Bjørn Iversen reagerer på at det kommer en ny millionsprekk i budsjettene like før jul. Det gjorde sitt til at han foreslo i representantskapet å vedta det forrige budsjettforslaget, og dermed fjerne halvparten av de foreslåtte ekstrabevilgningene. Styret i foretaket har allerede vedtatt budsjettet med økningene, men representantskapet krevde en grundigere forklaring i et ekstra møte over nyttår.

– Vi må fokusere på å ta ned kostnadsnivået. Jeg er ikke i tvil om at det er gode tekniske løsninger, men kostnadsøkningen bekymrer meg, sier han.

Ble avvist

Hans forslag ble først avvist i debatten som fulgte, og deretter i avstemningen. Han sto alene om å stemme for et redusert budsjett, mens de øvrige fem stemte for å godkjenne rammen på totalt 16,1 millioner kroner.

Dagens legevaktlokaler i sykehuset rommer 120 kvadratmeter, og har kostet legevaktselskapet 190.000 kroner i året i husleie. Med det nå snart ferdigstilte nybygget like ved sykehuset, øker husleien til 640.000 kroner for 350 kvadratmeter.

Det gir en kvadratmeterpris på cirka 1.800 kroner inklusive fellesutgifter og tilpasninger. Alternativet de fikk tilbud om i andre lokaler i sykehuset ville gitt en kvadratmeterpris på 5.200 kroner for 270 kvadratmeter og en årlig leiepris på totalt cirka 1,4 millioner kroner. Totalt vil 2017-utgaven av legevakten ifølge de nye budsjettallene medføre en total bevilgning fra kommunene på 12,7 millioner kroner. Det er en økning på 4,2 millioner kroner, opp cirka 50 prosent fra 2016. Brukerbetaling utgjør 2,3 millioner kroner i budsjettet, som totalt legger opp til en omsetning på 16,1 millioner.

Dobling av utgifter

Slik blir utformingen av den nye legevakten, som er bygget med tanke på framtidig behov over 350 kvadratmeter.

Ifølge daglig leder Peter Daniel Aune i Innherred interkommunale legevakt, skyldes budsjett-økningen oppsigelsen av sam-arbeidet med sykehuset om bemanning, vikarer, IT-systemer og andre store kostnader. Nå er det vertskommunen som koster bemanningen på egen hånd. Det medfører en økning i lønnsbudsjettet alene fra 5,7 millioner kroner i 2016 til 7 millioner kroner i 2017. Budsjettøkningen betyr at Verdal kommune må finne en ekstrabevilgning på 1,3 millioner kroner til legevaktordningen. Levanger må dekke inn 1,6 millioner ekstra kroner.

– Jeg betviler ikke innholdet, og jeg sitter ikke med noen uro. Men grunnen til at vi er samlet her er budsjettet og kostnadsøkningene vi ser. Om jeg skal stå på talerstolen og gi ekstrabevilgninger til legevakta, så er det skattebetalernes penger. Da må jeg få lov til å stille spørsmål, det skulle bare mangle, sa Arild Kvernmo Pedersen (Verdal Ap) under orienteringsmøtet, som deretter gikk over i representantskapsmøte.

–Uansvarlig

Det reagerte ordfører i Levanger, Robert Svarva, på.

– Jeg er enig i at vi må ha fokus på kostnader. Men det er uansvarlig å bruke lengre tid. Legevakta drives nå uten budsjett, og det er ikke forenlig, svarte han.

– Ingen har 20 års varighet på offentlige eide selskaper. Da er 10 år nok, sa Iversen og møtte motbør.

– Ingen vil bygge et slikt bygg med avtaler på så kort basis, sa Frosta-ordfører Trine Haug og fikk støtte av blant annet Svarva.

– Jeg støtter ikke en reduksjon av leietiden, når hver kommune har ett års oppsigelsestid. Da er det opp til hver kommune, og jeg vil ikke overkjøre de vedtak som er godt gjennomtenkt. Jeg støtter heller ikke Bjørns forslag om å ikke vedta fullfinansiering av selskapet og kompensere senere på året. Da kaster vi faktisk styret, sa Svarva, mens Iversen avviste at det ville bli konsekvensen.

Representantskapet vedtok samtidig å intensivere arbeidet med kostnadseffektivisering og å se på betalingsmodellen for de fire kommunene.