– Før kjørte jeg bil til jobb så godt som hver dag. Syklet kanskje to ganger i måneden. Nå bruker jeg elsykkel hver dag og kjører bil bare et par ganger i måneden, sier Dordi Bogfjellmo.

Hun bor på Nesset og jobber på Sykehuset Levanger med en sykkelavstand på 2,7 kilometer. Det var i fjor sommer hun begynte å tenke på å kjøpe seg elsykkel.

– Jeg var inne på Finn.no og sjekket. Der fant jeg en splitter ny elsykkel til 6000 kroner. Ei dame på 80 år hadde vunnet den på lotteri og ville selge. Da slo jeg til samme dag. Kjørte til Trondheim med sykkelstativ og hentet elsykkelen. Dette var i august og jeg har syklet hver dag bortsett fra de dagene det var glatt i desember, forteller Bogfjellmo.

Første turen måtte hun konsentrere seg for å føle at hun hadde kontroll på sykkelen.

– Det kan føles litt fort til å begynne med, men jeg ble fort vant til den, sier Bogfjellmo.

Glatt føre eneste hinder

Nå suser hun forbi de andre syklistene uten å bli verken andpusten eller svett.

Hun har ikke piggdekk på sykkelen så glatte veger er det eneste som hindrer henne i velge elsykkelen fremfor bilen enkelte dager. Regn og kulde hindrer henne ikke.

– Jeg kler på meg regnklær, bøff, votter og full pakke. Det er veldig artig. Nå kan jeg sykle forbi alle de andre som peser seg opp Staupslia, smiler Bogfjellmo.

Barna får også lov å låne elsykkelen på kvelder Bogfjellmo ikke trenger den selv. Ektemann Ivan Sundal har også kjøpt seg elsykkel. Hun har fått noen få kolleger til å gjøre samme investering, men mange ler når Bogfjellmo forteller om den motoriserte sykkelen.

– De flirer fordi de tror jeg bruker den som mosjon, men dette er et alternativt transportmiddel. Likevel føler jeg at jeg får litt trim. I tillegg får jeg frisk luft også våkner jeg godt når jeg sykler til jobb om morgenen. En god start på dagen. Jeg gjør dette for å kjøre mindre, også trimmer jeg på andre måter.

Handleturer på sykkel

Ofte er hun innom butikken på vei hjem fra jobb. Med vanlig sykkel syntes Bogfjellmo det ble upraktisk å sykle med alle varene.

– Nå er det bare å ha med seg en sekk også har jeg korg frampå og bagasjebrett. Det blir ikke tungt å ha med noen handleposer når jeg har drahjelp fra motoren. Det er klart at det blir ingen storhandel med sykkelen, men litt hverdagshandel går helt fint, sier Bogfjellmo og legger til at hun gjerne tar elsykkelen når hun skal til Magneten kjøpesenter.

– Det har blitt flere turer til Magneten med elsykkelen. Om jeg vet at jeg bare skal handle noe småtteri er det likså greit å ta sykkelen. Det er rett og slett turen jeg synes er herlig, sier Bogfjellmo.

Hun sparer ikke noe tid ved å kjøre bil til jobb. Bogfjellmo har regnet seks minutter til jobb og sju minutter hjem når hun tar i bruk elsykkelen. Hun trenger heller ikke tenke på parkering og trafikkork.

– Før var det mye sykkeltyveri ved sykehuset, men nå har det blitt trygt å parkere sykkelen der med låsbart sykkelhus. Når jeg skal hjem fra jobb er det ofte trafikkork i Kirkegata. Nå sykler jeg glatt forbi den køen.

Sparer penger

Hun og samboeren har forsøkt å selge ene bilen. Med to elsykler mener de at de skal klare seg fint med én bil. Bilen er ennå ikke solgt og Bogfjellmo er usikker på om de bestemmer seg for å fortsette å ha to biler.

– Av og til er det praktisk å likevel ha to. For eksempel når vi skal til hytta i Meråker. Det hender vi ikke har anledning til å dra dit samtidig og da er det greit med to biler, forteller Bogfjellmo.

Uansett sparer de penger på sikt.

– Vi sparer hvert fall én bensinfylling i måneden, sier Dordi Bogfjellmo.