– Jeg vet om mange som har solgt bilen og kjøpt seg elsykkel, sier Roar Skjei.

Han og Sverre Rødal åpnet sykkelbutikk Sykkelhuset med verksted i 2008. De tok allerede dette året inn de første elsyklene, men det er først de to siste årene at kunder har blitt interessert i fremkomstmidlet.

– I 2016 solgte vi mellom 50 og 60 elsykler. Sammenlignet med året før var dette en økning på rundt 30 prosent, sier Skjei.

Han forteller at flere av elsykkelkundene har solgt bilen etter de har kjøpt elsykkel.

– Mange har gått fra å ha to biler til én. Å gå over til elsykkel er jo bra for helse og bra for miljøet. Jeg mener vi absolutt burde få bort momsen på elsyklene, sier Skjei.

På Sykkelhuset koster en elsykkel mellom 20.000-30.000 kroner.

– Vi har demosykler og jeg anbefaler folk å komme og prøve før de kjøper, sier Skjei.

Flest kvinner

Det er tre år siden Bremseth Sport i Verdal begynte å ta inn elsykler. I fjor solgt de over 70.

– Vi selger mest klassiske dame-elsykler. Nå vil det også komme inn motoriserte hybridsykler og terrengsykler. Jeg regner med den biten blir større etter hvert, sier daglig leder Bjørn Bremseth.

Han forteller at elsyklenes største kundegrupper er voksne damer.

– Men vi har alt fra 15 til 85 år, og mange par i 50-årene. Mange vil kombinere elsykkelen med fritid og arbeid, sier Bremseth, som selv har elsykkel.

– Ja, jeg synes jeg må ha det. Når jeg skal til steder i nærområdet bruker jeg ofte elsykkelen i stedet for bil, forteller Bremseth.

Han mener folk bør tenke over hvor de kjøper elsykkel.

– Det er viktig å få service på elsykkelen og da er det lurt å handle i nærbutikken i stedet for å handle på nett. Nærbutikkene kan også få tak i deler dersom det trengs.

Under 10.000 kr

Chlas Ohlson selger nok de billigste elsyklene i Levanger og Verdal. Her kan du få kjøpt en elsykkel til like under 9000 kroner. Daglig leder Arild Musum forteller at de i vår- og sommersesongen i fjor solgte rundt ti elsykler.

– Vi har en type med forskjellige farger. Du kjenner det er en billigsykkel og det er stort sett godt voksne som kjøper. Den ser ut som en gammeldags damesykkel og det er nok derfor de fleste som kjøper den er damer i alderen 50–60 år. Jeg vet om to menn som har kjøpt den, sier Musum.

Jobbsykkelen

Norsk elbilforening har et prosjekt som heter Jobbsykkelen hvor de lar folk teste elsykkel. I fjor sommer var de på besøk i Levanger i forbindelse med Levangermartnan.

– Det var et av de mest vellykkede arrangementene vi hadde i fjor. Masse folk som prøvde elsykkel, forteller seniorrådgiver elektrisk mobilitet Hulda Tronstad ved Norsk elbilforening.

Hun har ikke tall på hvor mange i Levanger og Verdal som har kjøpt elsykkel, men Norsk elbilforening har utarbeidet anslag på salget i hele landet. I 2016 ligger anslaget på 35.000 mens det i 2015 lå på 20.000, og 10.000 i 2014.

– Vi vet at folk i løpet av de siste to årene virkelig har fått øynene opp for elsykkel og at vi har klart å etablere en forståelse for at elsykkel er et ypperlig transportmiddel og et godt alternativ til bil. For mange er ikke vanlig sykkel noe alternativ. Men elsykkel får mange som ellers ikke ville syklet til å velge sykkel. Og det er jo så moro at folk som kjøper elsykkel gjerne får naboen til å kjøpe, også, sier Tronstad.

Motorplassering

Det finnes ifølge Tronstad like mange sykkeltyper når det gjelder elsykkel som andre sykler. Hun mener det derfor er viktig å tenke over hva du skal bruke den til før du bestemmer deg for hvilken du går for. Skal du sykle stort sett i by, på asfalt eller korte turer? Eller grus og ulendte veier og lengre turer?

– Finn en sykkel som passer ditt behov, både når det gjelder ramme og styrke på motor, er Tronstads råd.

Det finnes tre ulike motorplasseringer: I framhjul, midtmotor (ved pedalene) og i bakhjul.

– Framhjulsplassert motor anbefales ikke hvis du har tenkt å bruke sykkelen mye og på lengre turer. Midtmotor anbefales ofte- særlig om du skal sykle med last på sykkelen eller trekke sykkelvogn. Bakhjulsmotor gir et større skyv og oppleves som morsom å sykle på og er også et godt alternativ, sier Hulda Tronstad.