Trønderbilene satte høsten 2016 ned billettprisene på bybussen for å motivere flere til å reise kollektivt under navnet Reis smart. Prosjektet er et samarbeid mellom Trønderbilene, Helse Nord-Trøndelag, Nord universitet, Statens vegvesen, Levanger næringsforum, Magneten, Levanger videregående skole, Student i Nord og Levanger kommune.

Mandag klippet fylkesråd for samferdsel Tomas Iver Hallem snoren til de to nye hybridbussene, som med tydelig profilering og sin grønne farge skal skille seg godt ut i bybildet. Reis smart-ordningen har gitt Trønderbilene en kraftig økning i antall reisende siden oppstarten, og året endte med 56 prosent flere passasjerer på bybussen i desember i fjor enn desember 2015.

Bybussene har flere smarte løsninger, som infoskjermer og sykkelstativ for fire sykler.

–Det er helt utrolig, sier administrerende direktør Vidar Kjesbu i Trønderbilene fornøyd foran forsamlingen av samarbeidspartnere, som samlet seg ved hovedkontoret på Røstad mandag. Sammen skulle de markere åpningen av de nye hybridbussene og videreføringen av Reis smart fram til april. Det skjer fordi samarbeidspartnerne har fått 1,4 millioner kroner ekstra i statlige tilskudd for å videreføre rabattordningen til april.

–Vi håper også å utvide ordningen videre etter det, sier Tone Anette Skogaker Holm, som på vegne av Levanger kommune orienterte om ordningen.

Vil videreutvikle

Hun minnet også om at Reis smart omfatter holdningsskapende arbeid, etablering av Sykkelbyen Levanger, infotainmentskjermer for gående og syklende og parkeringsrestriksjoner i sentrumsområdet for bilister.

–Vi håper også å kunne utvikle kollektivtilbudet for syklister med tog og buss. Det kan få navnet Trøndersyklan, sier hun.

Fylkesråd for samferdsel, Tomas Iver Hallem, gratulerte alle de involverte partene med et engasjerende prosjekt.

Slik ser de nye Reis smart-hybridbussene i Levanger ut.

–For å skape gode holdninger og øke bruken av sykler og kollektivtrafikk, så må det investeres i gode teknologiske løsninger som gjør at folk syns det er fornuftig å bruke dem, sier Hallem.

Han er tydelig på at gode kollektivtilbud også er en del av fylkeskommunens ansvar.

–Det avlaster veiene i Kirkegata, som er vårt ansvar. Det er viktig å finne gode tiltak som endrer kjøremønstrene i Levanger sentrum, og samtidig tenke på miljø og redusert svevestøv, sier han.

Miljøvennlig

I så måte kommer hybridbussene med et foreløpig lite, men godt bidrag til reduksjonen i CO₂-utslipp i Nord-Trøndelag. Av 18.500 tonn CO₂ fra Nord-Trøndelag står transport for 16.500 tonn av utslippene. De nye bussene kjører i så måte mer miljøvennlig med elektrisk kjøring opp til 30 kilometer i timen og med et utslipp som er 30 prosent lavere enn andre busser. De nyinnkjøpte bussene skal også gi mindre svevestøv og lydløs kjøring i elektrisk modus. Det påvirker dermed bymiljøet.

–Det er kjempeartig at vi får til dette sammen. Byene i Innherred har den perfekte størrelsen til å klare slike samarbeid også sammen. Jeg vil derfor skryte av Trønderbilene, som velger å ta ansvar og brøyte løypa for flere, sier han.

Ordføreren minte samtidig om at prosjektet med billigere bybuss kan bli utvidet til flere bussruten også utenom sentrumsområdet i framtiden. Det avhenger imidlertid av finansiering og oppslutning.

–Det er mye fokus på Levanger by, men det er også mange bussreisende utenom sentrum. Skogn er Nord-Trøndelags 7. største tettsted, og kan også få samme tilbud, sier han.

Kunne blitt lagt ned

Ifølge Vidar Kjesbu, som er mangeårig direktør ved Trønderbilene, gikk billettsalget kraftig opp etter Reis smartprisene ble innført. I forkant var tendensen imidlertid kraftig dalende, og busselskapet vurderte å legge ned hele bybusstilbudet i Levanger sentrum.

–Vi gikk fra 57.000 busspassasjerer til 47.000 busspassasjerer fra 2013 til 2014, og vi så at vi måtte gjøre noe drastisk. Enten måtte vi satse stort eller så måtte vi legge ned tilbudet. Heldigvis bestemte vi oss raskt for å satse, noe vi nå har gjort, sier Kjesbu fornøyd.