– Alle ansatte har vært med på prosessen. Vi hadde vel en 12 til 14 ulike navneforslag i starten. Til slutt satt vi igjen med fire stykker. Da bestemte vi oss for at vi skulle ha avstemming hvor alle var med, og jeg hadde ikke noen dobbeltstemme for å si det sånn.

Daglig leder, Jørgen Kristengård, smiler i foreløpig hetende Visborg Auto, og er klar på at det har vært en grundig navneprosess.

Det betyr at denne uka skifter det tradisjonsrike bilfirmaet på Ørin navn til Innherred Bil.

Firmaet har aner tilbake til 1963, og hadde i flere år tilhold i Gropa i Inndal.

Det er familien Bengtsen som står bak firmaet. I 1998 ble Bilhuset Visborg også etablert, og i de siste 10 åra har de to «slektningene» hatt lokaler nærmest vegg i vegg.

Bilfamilie

I 2011 ble Visborg Auto solgt til trondheimsfamilien Mølmen. Disse eier fra før av Trio Bil på Stjørdal og ikke minst Maskin-agentur i Trondheim. Sistnevnte firma er nemlig den eldste Opel-forhandleren i Europa, ifølge den daglige lederen.

Nå har kanskje ikke Kristengård vært med like lenge, men han har rukket å få 20 år bak seg i bilbransjen. Og det kan tyde på at mannen, med flere år blant annet i Møller Bil, må ha gjort en del bra ting, for han ble forespurt om han ville ta over som daglig leder av Visborg Auto på høstparten i 2015.

Trives i bilen

45-åringen takket ja til utfordringen, og selv om det betyr cirka tre timer i bil daglig fra Angelltrøa til Verdal, så liker han seg blant nye kolleger på Innherred.

– Vi ønsker vel å mange måter å starte litt på nytt, stake ut en ny kurs, og i den sammenhengen er det nye navnet en del av dette, sier han.

Nå blir det derfor Innherred-navnet som skal fronte Kristengård og hans 15 ansatte i deres streben etter at vi skal kjøpe flere biler av merket Isuzu, Opel og Suzuki. I fjor omsatte firmaet for omtrent 40 millioner kroner, og solgte 230 nye og brukte biler.

Så hvordan ser den daglige lederen i det nye Innherred Bil seg for at bilmarkedet vil bli fremover?

– Det er kundeopplevelsen som blir avgjørende. I dag finnes det så mange bra biler uavhengig av merke, at det er hvordan vi tar behandler kunden og tar tak når problemer og feil oppstår, mener han.

I tillegg mener han at i og med at bilene i dag har blitt mer teknisk, så har kunden behov for et firma som kan bistå og yte trygghet også etter at bilen er kjøpt.

– Jeg tror det vil være det lille ekstra som gjør at vi kanskje får den mest lojale kunden. Hvis kunden kommer tilbake og vil handle bil med oss igjen og igjen, så har vi lyktes, men det krever at vi er på tå hev helt tiden.