I oktober i fjor sto Alf Magnar Reberg fra Levanger og Marit Voll fra Verdal fram i Innherred, sammen med flere andre sentrale politikere, og snakket varmt om en felles lokalisering av brannvesenet og politiet på Mule.

Rett før den politiske behandlingen starter, er varaordfører Reberg og brannsjef Rigman Pents tydelig på at Mule fortsatt er førstevalget.

Innherred 8. oktober 2016.

–Vi skal bygge ny brannstasjon. Verdalingene får bli med hvis de har lyst, men jeg kan si så mye, og der har jeg ordføreren med meg, at det blir ikke bygget en millimeter lenger nord enn Mule.

Det er en usedvanlig klar og tydelig varaordfører i Levanger vi møter på brannstasjonen i Levanger.

Reberg sier han selvsagt ikke kan snakke for hele kommunestyret, men både han og Robert Svarva er samstemte på hva de mener.

Det er også andre momenter som styrker en flytting til Mule ifølge Reberg.

–En ting er at brannvesenet har for liten plass og ikke tilfredsstiller fremtidige HMS-krav, men tomta stasjonen ligger er også altfor liten. Når vi så vet at området til kommunalteknikk, rett nedenfor brannstasjonen, er altfor verdifull til at det skal brukes som lagerområde, så sier det seg selv at vi må gjøre noe.

Varaordføreren vil derfor også flytte kommunalteknikk til Mule hvis det lar seg gjøre, for det kan godt hende det finnes noen synergieffekter for dem også, når det kommer til verksted og vedlikehold blant annet.

Økonomien avgjør

– Her kan dere bygge et hotell på 12 etasjer, så kan det være signalbygget ved innkjøringen til Levanger, sier Marit Voll og ler, samtidig som hun peker på brannstasjonsbygget vi står foran.

Gruppelederen i Senterpartiet i Verdal har fått kjenne på «trykket» i Verdal etter at hun og varaordfører Silje Sjøvold sto fram i Innherred og var positiv til en felles løsning på Mule.

–Jeg vil understreke at jeg ikke har bestemt meg. Vi skal ha en grundig gjennomgang av saken i partiet, men hos oss er det slik at det er opp til den enkelte representant å avgjøre hva de skal stemme.

Fokuset til Voll vil i første rekke være på kostnadene, da hun har tillit til at fagmiljøet vil sette foten ned hvis politikerne skulle velge en løsning som er uforsvarlig for beredskapen.

–Nå er vi midt oppe i en hektisk debatt både når det gjelder skole og helse. Hvis vi kan spare penger og samtidig få et godt brannvesen sammen med Levanger, så kan jeg si såpass at det synes jeg høres fornuftig ut. Jeg vil ikke være den som skal stå og forsvare at en dyrere brannløsning skal gå på bekostning av en omsorgsbolig eller to, sier hun.

Må ha dagbemanning

Ifølge brannsjef Rigman Pents, så vil kravet være både for Levanger og Verdal, at de må ha dagbemanning om de skulle velge å fortsette for seg selv. Levanger har dette i dag, men ikke Verdal. Dette kommer av at verdalingene nå har blitt over 8 000 innbyggere i den såkalte sentrumskjernen, og det betyr brannmannskaper i hel stilling på dagtid.

Skulle naboene bestemme seg for å gå sammen om en brannstasjon, så vil det bety denne vil være betjent døgnet rundt med heltidsansatte mannskaper.

–Skulle det bli en brann på Stiklestad, så vil vi passere Øra lenge før den frivillige styrken i Verdal i det hele tatt hadde kommet seg på stasjonen – hvis de velger å fortsette med den nåværende ordningen, sier Pents.

Brannsjefen kan fortelle at Horten og Holmestrand har valgt en felles løsning lokalisert mellom begge byene – og avstanden mellom byene der er 28 kilometer.

Sparer to millioner

Pents er ikke i tvil om at en felles løsning vil være det beste. Samlokalisering med politiet er en ting, men han lanserer også tanken om at frivillig organisasjoner som sivilforsvar og røde kors også kan flytte til Mule.

–Bare tenk på fordelen vi får når vi skal øve sammen, og uansett vil en nærhet til hverandre bare styrke båndene over tid, som vil komme innbyggerne til gode.

Alf Magnar Reberg mener at rapporten fra brannsjefen tydelig synliggjør at en ny felles brannstasjon også vil være en god økonomisk løsning for Verdal.

–Paradokset her er at Verdal vil spare to millioner kroner bare i lønn ved å velge en felles løsning med Levanger. I tillegg vil man få en brannstasjon med døgnbemanning. Skal Verdal fortsette alene vil de få en økning i lønn til mannskapet fra fire millioner kroner i dag til 10,5 millioner kroner, når de da også må bemanne på dagtid. Det sier vel sitt.

Reberg sier videre at for Levanger sin del så spiller det ikke så stor rolle. Blir Levanger stående alene, så vil de spare cirka en million kroner i lønnsutgifter, men at dette da vil være et godt tilskudd til utstyr og andre ting i den ordinære driften.

Har ikke bestemt seg

Bjørn Iversen med utredningen om brannvesenet i Levanger og Verdal. Han har fortsatt endel spørsmål han vil ha besvart.

På rådhuset i Verdal er man derimot ikke like klar og tydelig på hva man velger.

Verken ordfører Bjørn Iversen eller varaordfører Silje Sjøvold vil konkludere – enda.

–Jeg føler meg litt misforstått etter oppslaget i Innherred i oktober i fjor vedrørende muleløsningen. Det jeg mente å si den gangen var at jeg synes det var interessant å utrede mulighetene for en felles blålysetat der, sier Silje Sjøvold.

Nå er det en mye mere vag og forsiktig varaordfører vi snakker med i en stille kommunestyresal onsdag formiddag.

–Verken jeg eller Høyre har bestemt oss. Nå skal vi lese denne rapporten og drøfte den internt i partiet, så skal dere tidsnok før høre hva vi mener, sier hun og peker på den 36 sider lange utredningen fra brannsjefen i samkommunen, som ligger på bordet foran henne.

Vil ikke miste «alt»

Bjørn Iversen har heller ikke konkludert. Han er imidlertid tydelig på at her skal kommunen bruke sin mulighet til å påvirke beslutningen, i og med at de ikke har det på samme måte når det gjelder ambulanse og politi.

–Når vi ser på politireformen som nå er i full gang og at denne blir kalt en nærpolitireform har jeg vanskelig for å svelge. Jeg vil nærmest bruke et så sterkt uttrykk som at dette er en stor bløff. Lensmannskontoret har hatt en sentral forankring i Verdal og har gjort en god jobb i nærmiljøet – ikke minst på det forebyggende arbeidet. Jeg tviler på at dette arbeidet blir like grundig hvis innbyggerne skal kommunisere med politiet gjennom bilvinduet de gangene de kjører forbi.

Derfor er ordføreren tydelig på at Verdal skal ha et brannvesen som fortsatt skal skape trygghet for innbyggerne.

–Nå har ambulansene blitt gradvis lenger borte fra oss. Først hadde vi dem i Verdal, så ble de flyttet til Mule, før de endte opp på det nye kombinasjonsbygget på sykehuset.

Dermed går Iversen langt i å innrømme – dog uten å konkludere – at en muleløsning kan bli vanskelig å svelge for flere verdalinger enn bare han.

Bjørn Iversen forteller at utredningen fra brannmesteren nå skal behandles i hver kommune, men han legger ikke skjul på at han sitter med mange spørsmålstegn etter å ha lest den.

–Uten at jeg skal være for bastant, så tror jeg blant annet at tallene for en ny felles stasjon er for beskjeden i forhold til virkeligheten, men det får vi komme tilbake til etter hvert.

Til det får han et klart svar fra andre sida av Rinnelva.

–Om en ny brannstasjon vil koste 40 eller 50 millioner kroner er egentlig bare «peanøtts» i denne sammenhengen. Det vil uansett være en godinvestering, som vi vil tjene inn mange ganger over tid gjennom en felles løsning. Jeg håper verdalingene forstår det, avslutter Alf Magnar Reberg.