Hytterenovasjon har vært stridens kjerne en god stund – først i Levanger, men for kort tid siden ble den også vedtatt innført i Verdal.

Verdalingene her derfor ikke kommet så langt i prosessen som sine naboer i sør. Det er bakgrunnen for at leder i Vulusjølaget, Arne Dag Pettersen og Johannes Bremer, i Tomtvasslaget, tok initiativ til onsdagens møte på Verdal Hotell.

Overser vedtak

– Vi vil gjerne fortelle verdalingene om våre opplevelser med Innherred Renovasjon. Du kan trygt si at vi ikke føler prosessen som demokratisk. Vi mener helt klart at vi burde vært tatt med på råd – både når det gjelder plassering og hvilke type av avfallsløsning som velges. Dette blir understreket gjennom kommunestyret sitt vedtak om at renovasjonsordningen skal gjennomføres i nært samarbeid med hytteforeningene. Det har ikke skjedd, sier Arne Dag Pettersen.

Savner en utstrakt hånd. Arne Dag Pettersen er ikke fornøyd med hvordan Innherred Renovasjon behandler hytteeierne.

Når det gjelder Vulusjøen så forteller han at først besluttet Innherred Renovasjon at containere skulle plasseres ved Frolfjellet skisenter – på oversiden av Jamtkneppet.

– Det var jo helt tullete. Tenk bare på hvor mange hytteeiere som da måtte kjøre opp på fjellet for å bli kvitt avfallet. Det blir jo helt bakvendt. Vi ønsker at oppsamlingsstasjonen bør være så langt ned i fjellveien som mulig.

Vi har klaget på denne plasseringen, og nå har vi blitt gjort kjent med at avfallsplassen nå er besluttet plassert rett nedenfor Jamtkneppet.

Åpen for alle

– Vi har fra første stund ønsket nedgravde containere med et avlåst system, men nå ser det ut som Innherred Renovasjon velger en løsning hvor disse står på bakken. Denne vil også være tilgjengelig for alle som ferdes forbi, og det er kanskje mest bekymringsfullt, sier en engasjert leder av hyttelaget.

Han forteller at registreringer fra veibommen viser at det er drøye 17 000 passeringer per år via dagskort. Hvis man er nøkternt og regner to personer i hver bil, så vil dette bli cirka 35 000 personer årlig, som har med seg avfall i større eller mindre mengder ned fra fjellet.

– Hvor mye søppel tror du disse vil «produsere» per år, spør Pettersen retorisk.

Han er redd for at oppsamlingsplassen ikke vil være noe trivelig syn etter travle utfartshelger.

– Overfylte containere som flyter over av søppel, og hvordan dette vil være på varme sommerdager tør jeg ikke engang tenke på.

Innherred Renovasjon har tidligere sagt til lokalavisen at de ønsker å starte med lukkede containere stående på bakken, og at de vil se an behovet før de eventuelt velger et nedgravd system.

Dette tror ikke Arne Dag Pettersen noe på. Han er redd for at dette blir en varig løsning.

Spleiselag

– Jeg er sikker på at vi kunne fått med oss andre aktører, i tillegg til oss selv, for å bidra økonomisk til et nedgravd anlegg. Alle som vil ha et pent og rent vulusjøområdet ser jo fordelen av et lukket system. Det bør jo ikke heller være noe problem for dagsturistene å ta med seg avfallet hjem – slik det fungerer i dag.

Arne Dag Pettersen er overrasket over hvor lite de har blitt involvert – når det tross alt angår så mange med hytter i Levanger.

– Det er jo vi som til syvende og sist skal betale for dette via renovasjonsavgiften.

Nå vil han «advare» sine kolleger i Verdal, om at de kan risikere å bli overkjørt av Innherred Renovasjon på samme måte.

I tillegg er det uklart om hvor stor avgift renovasjonsselskapene har lov å pålegge hytteeierne.I forskriften om gjenvinning og behandling av avfall heter det:

«Avfallsgebyret fastsettes slik at det svarer til de totale kostnadene kommunene påføres ved lovpålagt håndtering av husholdningsavfall. Det skal sikres full kostnadsdekning. Kommunen skal ikke ha fortjeneste på slik avfallshåndtering. Kun kostnader ved og inntekter fra lovpålagt håndtering av husholdningsavfall skal inngå i beregningen av avfallsgebyret».

Følger ikke loven

John Ragnar Sæther – selv hytteeier – har studert forskriften fra departementet nærmere.

– Slik vi opplever det så blir i dag kostnadene fordelt likt utover kommunene i forhold til folketallet. Dette er en jobb som Innherred Renovasjon gjør på vegne av eierkommunene. Vi mener heller ikke kommunene har nok eierskap til dette, og heller ikke hva det faktisk koster.

Sæther viser i den forbindelse til § 15–4 i forskriften:

«Kommunen skal ha separat regnskap for lovpålagt håndtering av husholdningsavfall. Dette innebærer at kommunen for hvert regnskapsår skal utarbeide adskilte regnskap for resultat og balanse, for å etablere et tydelig skille mellom den lovpålagte håndteringen av husholdningsavfall og avfallshåndtering i markedet».

Når det gjelder selvkostprinsippet så viser Sæther til veilederen som følger forskriften:

«Avfallsgebyr skal fastsettes i henhold til selvkostprinsippet, slik at det svarer til de totale kostnadene kommunen påføres ved lovpålagt håndtering av husholdningsavfall, herunder innsamling, transport, mottak, oppbevaring, behandling, etterkontroll m.v

– Vi håper at med denne forskriften så blir kommunene nødt til å se på sin praksis, slikt at renovasjonsavgiften blir beregnet slik den skal.

Halv pris

En annen sak som hytteforeningene gjerne vil ha et nærmere svar på, er hvordan det kan ha seg at i Steinkjer betaler hyttefolket 740 kroner i årlige renovasjonsavgift.

– Vi stusser over det, all den tid at vi har blitt forespeilet det dobbelte i Levanger. Hvis selvkostprinsippet skal legges til grunn, så er vi interessert å få svar på hvordan Steinkjer kan levere den samme tjenesten til en langt lavere pris, lurer lederen av Vulusjølaget på.