Ungdombsbedriften Vision Media ved Levanger videregående skole har mange i sin kundeportefølje, men kanskje den viktigste kontrakten av dem alle er signeringen fra Helseundersøkelen i Nord-Trøndelag, HUNT4.

– Vi skal hjelpe til for å få folk til å møte opp, og spesielt de unge, forteller daglig leder Ørjan Roel Vevle. Ungdomsbedriften favner rundt 30 elever - eller i denne sammenhengen ansatte. Torsdag var Vision Media blant de nærmere hundre ungdomsbedriftene fra videregående skoler som presenterte seg visa stands under den årlige fylkesmessa på Magneten. Vision Media kunne dessuten entre podiet etter å ha sikret seg 750 premiekroner for å ha utarbeidet messas nest beste logo. En logo som Simen Larsen i hovedsak er hjernen bak.

Logolager Simen Larsen

Oppdraget fra HUNT4 innebærer å produsere ulike typer lokkemat, for å si det enkelt. Rent konkret vil det si plakater, bilder, tekst og ikke minst videosnutter som gjerne da skal appellere i det brede, unge, folkelag. Budskapet er kort og godt: Møt opp og ta del i helseundersøkelsen som starter i Levanger fra september. Videregåendeelevene gleder seg stort til å ta fatt på jobben.

Kjempeartig

Torsdag fikk Media Vision-gjengen, til vanlig elever ved andreåret på medier og kommunikasjon, også sjansen til å selge seg inn hos potensielt øvrige kunder, nærmere bestemt forbipasserende, nyssgjerrige besøkende på kjøpesenteret. Målgruppen skulle være enkel å finne:

– Vi tar på oss det aller meste av oppdrag i sjangeren, for små eller store kunder, bedrifter eller privatpersoner. Og vi lager ulike typer reklamemateriell, inkludert video og flerkameraproduksjon, opplyser de. Like etter åpningen av fylkesmessa, hadde de funnet seg godt til rette.

– Kjempeartig, nå som vi har jobbet med dette i flere uker. Det er artig og interessant å møte folk fra andre bedrifter, og så er det samtidig meget bra markedsføring, konkluderer Ørjan Roel Vevle.

Ni i Verdal, én i Levanger

Ungdomsbedriften LowPrice Addicts fra Verdal videregående kunne også glede seg over ekstra penger i bedriftskassa etter å ha sikret seg andrepris i kategorien «beste kundeopplevelse på nett». Bedriften selger tilbehør til mobiltelefoner, eksempelvis lydkabler, ladekabler, mobilholder, usb-ladere.

Momsfordel

Fordelen av å være ungdomsbedrift og følgelig fritatt for moms, er noe LovPrice Addicts utnytter til det fulle.

LovePrice Addicts, bestående av Steingrim Fiskum (fra v.), André Holmli Sandnes, Jassim Almanea og Ove Green

– Slik kan vi ligge langt lavere i pris enn de store kjedene. Og kvaliteten på våre produkter er samtidig meget høy, reklamerer økonomiansvarlig Steingrim Fiskum. Han tror det ligger noen kulturforskjeller i Levanger og Verdal som gjør utslag når regnskapet for antall ungdomsbedrifter representert skal gjøres opp. Og han skryter spesielt av et av skolefagene.

– Vi har et fag i skolen som heter entreprenørskap og bedriftsutvikling. Her lærer vi hele prosessen, fra utviklingen av en idé til det å etablere bedrift. Næringslivet i Verdal betyr mye, påpeker han. I likhet med kollegene i egen ungdomsbedrift, ser han slett ikke bort fra at han gjerne tar på seg oppgaven som gründer også senere. Kanskje dukker det derfor opp nye bedrifter fra kommunen med utspring fra ideer klekket av den kreative «lovprice»-gjengen. Som for øvrig består av André Holmli Sandnes (daglig leder), Jassim Almanea (markedsføring) og Ove Green (sekretær).

Ikke lytt til foreldrene

- Hvis steinalderungene hadde hørt på sine foreldre, så hadde vi fortsatt vært i steinalderen, innledet Trine Skei Grande da hun åpnet fylkesmessa. Venstre-lederen var klar på viktigheten av å tenke nytt, stille spørsmål og være nysgjerrig nok til å finne ut av et problem.

- Det er faktisk ganske viktig å ikke høre på sine foreldre, og ikke høre på når de voksne sier at sånn har det alltid vært.  Still spørsmål! Hvorfor må det være sånn og sånn? Det er viktig at ungdommer i dag har lyst til å bli rik. Fordi de har lyst til å løse et problem for andre. At du tenker at her finnes et behov som jeg kan fikse, og som jeg faktisk kan tjene penger på. Det er en grunnleggende drivkraft i et hvert samfunn, påpekte hun.

Og gjorde det klart at det å gå på trynet til og med kan by på noen fordeler.

– Drøm om å bli rik!

Trine Skei Grande

– For å vite hva som skal til for at ting går bra, må du vite hva som går dårlig. Det er slik at det finnes ingen kule damer og kule menn som har endret verdenshistorien og som alltid har lyktes med alt. Samfunnet er i kjempestor forandring. Den jobben dere begynner i, er ikke den samme når dere går av med pensjon. Entreprenørskap er selve nøkkelen til å skape nye arbeidsplasser. Tenk nytt, prøv ut nye ting og drøm om å bli rik og fikse et problem. Godta samtidig at dere kan gå på trynet. For det er dem som har gått på trynet, som har den erfaringen, som kommer til å lykkes til slutt, var  Trine Skei Grandes budskap til den ungdommelige skaperkraft representert på Magneten torsdag.