Ytterøykylling har blitt en suksesshistorie uten sidestykke, og leverte i 2016 tidenes beste regnskapsår med omsetningsrekord. Selskapet slakter og foredler kylling og høns, og har hovedproduksjonen på Ytterøy, nærmest mulig sine kyllingleverandører.

230 millioner

I 2016 omsatte selskapet for 230 millioner kroner og leverte et resultat før skatt på hele 20,6 millioner kroner. Etter skatt satt selskapet igjen med 16,4 millioner kroner. Det gir Ytterøykylling en omsetningsøkning på hele 23,4 prosent og en resultatgrad på 9,3 prosent i fjor. Det betyr at selskapet satt igjen med nesten ti kroner per hundrelapp de brukte.

–Vi er godt fornøyde med fjoråret. Det ble et år hvor ikke noe uforutsett skjedde og vi hadde et greit marked i fjor, der vi lyktes godt med våre varer, sier Lasse Kjønstad, som er daglig leder ved Ytterøykylling AS.

Selger mer

I 2014 var markedet preget av overproduksjon og en del uro, som varte også inn i 2015. Ytterøykylling AS tok grep, og sørget for å bli narasin-fri i sin produksjon. Tiltakene, samt innkjøring av fabrikken på Mule for varmebehandlede produkter, sørget for god økning i omsetningen. I tillegg leverer de nå varer til tre hele nasjonale matkasser: Adams Matkasse, Godt Levert og Mattid. Matkassene alene gir bedriften om lag 25 millioner kroner i omsetning.

–Omsetningen økte med 23 prosent i fjor, og en del av det skyldes høyforedlede varer. Vi selger mer filet og utbeinet lår fra Ytterøy-fabrikken og mer ferdigprodukter fra Mule. Det passer inn i profilen vår, som en leverandør som skal ha litt ekstra ved seg, sier Kjønstad.

Kraftig pluss

I 2015 omsatte selskapet for 187 millioner kroner og leverte et resultat før skatt på sju millioner kroner. Dermed økte omsetningen med 47,3 millioner kroner i fjor. Resultatet økte med fire prosentpoeng.

Selskapet har nå en egenkapitalandel på 34,2 prosent med egenkapital på 26,4 millioner kroner. Det er en god økning fra 2015, da selskapet hadde en egenkapital på 18 millioner kroner. Selskapets ledelse mener likevel at selskapet skal fortsette veksten i 2017.

–Er dette rekordåret på de fleste områder?

–Vi styrker oss resultatmessig, men vi ligger på den økningen vi har hatt i senere år med rundt 20 prosent vekst i omsetningen. Vi har siden starten i 2009 omtrent doblet omsetningen hvert tredje år. Det blir naturligvis vanskeligere etter hvert som at omsetningen øker, sier han.

Kjønstad utdyper at de budsjetterer med en økning i omsetning på 11 prosent i år. Det vil i så fall bety om lag 256 millioner kroner i omsetning inneværende år. For ledelsen i bedriften er det ikke viktigst å øke omsetningen, men å øke i takt med markedet og holde et godt resultat ved årsslutt.

–Jeg blir ikke overrasket dersom vi overstiger budsjettet på omsetning, men vi legger budsjettet etter dette målet og går ut fra en fortjenestemargin på nivå med fjorårets resultat, sier Kjønstad.

Bygger ut og om

Selskapet planlegger i løpet av 2017 å bygge ut fabrikken på Mule og utvide produksjonslinja på Ytterøy med nye maskiner. Over tid har de planer om ytterligere vekst.

–Vi har en langsiktig plan for de kommende årene for ytterligere utvikling. Med planlagt maskinpark og bygningsmasse kan vi over tid nå en halv milliard i omsetning, men vi får se om eller når vi kommer dit. Det viktigste er å tjene penger på det volumet vi har per nå, sier Kjønstad.

Han mener også at Ytterøykylling nå ser fruktene av arbeidet de har satt i gang for å gjøre produksjonen mer effektiv og optimal. Det gjør at de berger med dagens om lag 90 årsverk og 130 ansatte.

–Vi klarer å øke med den samme fleksible og dyktige arbeidsstokken vi allerede har lært opp. Vi jobber med effektivisering av fabrikkene, og det vi brukte mest ressurser på i fjor var industrialisering av organisasjonen. Vi har vokst så mye de siste årene, slik at det organisatoriske ikke var tilpasset vår størrelse. Samtidig har vi økt volumet på Mule og tjener penger også der. Selskapet er også forberedt på svingninger i markedet.

–Det er konjunkturer også i vårt marked, og dårligere tider vil komme. Da er det viktig å forberede seg på trangere tider og jobbe for å møte dem med så lave kostnader som mulig, sier han.

Millionutbytte

Styret foreslår nå å bruke åtte millioner kroner av overskuddet til utbytte for aksjonærene, mens 8,447.106 kroner skal overføres til styrking av egenkapitalen. Selskapets største aksjonær er Kjetil Stavran, som også er styreleder. Han eier 37,1 prosent av aksjene i selskapet.

–Resultatet varierer fra år til år, og vi sikrer oss mot dårligere år med å øke egenkapitalen. I tillegg skal eierne få igjen for det de har satset i selskapet. Vi skal ha en sunn økonomi og forbedre og fornye oss, sier Kjønstad.

Tenza Norge AS eier 20,4 prosent, mens ansatte Robert Sivertsen og styremedlem Reidar Kristiansen eier 12,33 prosent hver av aksjene i selskapet. I 2015 utbetalte selskapet to millioner kroner i utbytte til eierne.