Tilsynet kommer som en følge av klagesaker, bekymringsmeldinger og medieoppslag om tildeling av langtidsopphold i sykehjem i Verdal kommune. Fylkesmannen i Nord-Trøndelag besluttet derfor å føre tilsyn med tjenesten i midten av mars.

Den foreløpige tilsynsrapporten, som ble tilsendt Verdal kommune før påske, viser at åtte av totalt 15 søknader på langtidsopphold i 2016 fikk avslag. Ingen avslag ble påklaget. I rapporten konkluderer Fylkesmannen med at de har avdekket ett lovbrudd under tilsynet:

– Verdal kommune sikrer ikke gjennom sin styring og ledelse at fare for svikt i tildeling av langtidsopphold i sykehjem forhindres, skriver Fylkesmannen.

Fylkesmannen presiserer i rapporten at de ikke har mottatt informasjon om uforsvarlighet rundt konkrete enkelthendelser, men legger til at Fylkesmannen har mottatt generelle og spesielle klager på tjenestetilbudet i Verdal kommune. Ingen av klagene er foreløpig ferdigbehandlet.

For lite risikoanalyse

I rapporten skriver Fylkesmannen at en utredning av behov for fremtidig kommunal tjenesteyting er en omfattende og sammensatt prosess og stiller store krav til kommunens organisering av arbeidet. De slår fast at mangelfull styring og ledelse kan føre til svak kontinuitet og fremdrift og medfører risiko for at brukere/pasienter ikke mottar nødvendig helsehjelp til rett tid.

–Beslutningen om å avvikle driften ved sykehjemmet Ørmelen bo- og helsetun førte til at de aktuelle beboerne måtte flyttes til andre omsorgsbaser, hovedsakelig til sykehjemmet Verdal bo- og helsetun. Fylkesmannen er av den oppfatning at Verda/ kommune ikke i tilstrekkelig grad gjennomførte risikoanalyse i forkant for å få kunnskap om avviklingens konsekvenser for eksisterende tiltak, herunder tildeling av langtidsopphold i sykehjem, samt behov for etablering av nye tiltak.

Fylkesmannen viser til at det er en fullverdig konsekvensanalyse som mangler, men at det er dokumentert grundige utredninger i forkant av avviklingen av sykehjemsplassene ved Ørmelen bo- og helsetun. 22 beboere ble flyttet fra Ørmelen til Verdal bo- og helsetun, og Fylkesmannen mener at flyttingen skjedde på en forsvarlig måte.

Munnkurv og hysj-hysj

I tillegg viser Fylkesmannen til en rekke andre forhold, som ikke regnes som lovbrudd, i rapporten:

- Noen ansatte uttrykker til dels stor frustrasjon over manglende/- mangelfull informasjon om/medvirkning til den pågående prosessen og hvilke konsekvenser denne får. Enkelte ansatte opplever å ha fått «munnkurv», og at det er mye «hysj, hysj» omkring hva som skal skje fremover. Graden av frustrasjon er noe ulik fra tjenestested til tjenestested.

- Andre peker på at tillitsvalgte har vært involvert hele veien, og at det delvis har vært gitt skriftlig/muntlig informasjon, herunder gjennom ukesluttbrev.

11 personer tilknyttet kommuneledelsen og helse- og omsorgsenheten har blitt intervjuet av Fylkesmannen for å danne rapporten. Innspillene fra informantene er listet opp i rapporten:

- Det er behov for mer sykepleierkompetanse fordi pasientgruppen oppleves som tyngre.

- Det foreligger ingen omforent strategi for intern informasjonsflyt.

- Det er bekymring omkring nedbemanning i omsorgen omkring demente.

- Målet for kommunen er å ha færrest mulig langtidsplasser - disse skal forbeholdes demente.

- Brukere/pasienter blir boende for lenge hjemme sammen med pårørende - mange klarer seg hjemme utelukkende ved hjelp av pårørende.

- Funksjonsnivået på hjemmeboende brukere/pasienter har blitt dårligere - situasjonen oppleves som utfordrende.

- Bofellesskapet i Vuku er delvis omgjort til korttidsplasser, som mangler en del praktisk utstyr. Det er ikke legetilgang på stedet.

- Behovet for langtidsplasser er større enn det kommunen besitter per i dag.

– Forbedringspotensial

Kommunen har ifølge rapporten for øvrig registrert kun ett avvik i sin egen saksbehandling. Fylkesmannen mener at det kan være et resultat av en godt fungerende saksbehandling, men at det også kan tyde på at kvalitetssystemet knyttet til arbeidet er lite kjent og lite tatt i bruk.

–Fylkesmannen er av den oppfatning at Verdal kommune har et forbedringspotensial hva angår å benytte avvikssystemet aktivt i eget forbedringsarbeid, skriver Fylkesmannen i rapporten.

Skal rette feil

Kommunalsjef for velferd, Anne Kari Haugdal, sier til Innherred at Verdal kommune er i ferd med å rette opp det de mener er faktafeil i rapporten. Hun har frist til torsdag 20. april for å komme med kommunens tilbakemeldinger på den foreløpige rapporten, som deretter skal revideres til en endelig versjon. Deretter får kommunen en tidsfrist for å rette avvik. Hun legger til at kommunen er i ferd med å rette opp flere punkter som påpekes i rapporten og er i ferd med å forbedre rutiner.

–Det er ikke påvist lovbrudd i tildelingene av langtidsopphold i 2016 i rapporten, og det er vi fornøyde med. Men rapporten viser at det er fare for svikt ifølge de nye forskriftene, sier hun.

Påpakningene kommer som en følge av den nye veilederen fra 1. januar i år.

–I den nye veilederen skifter perspektivet fra systemnivå til bruker- og pårørendenivå. Mye av det som står i rapporten gjennomfører vi allerede, sier hun.

Samme type tilsyn skal nå gjennomføres i tre andre nordtrønderske kommuner i løpet av 2017.