Innherred skrev 21. juni 2016 om foreldre som klaget på den pedagogisk-psykologisk tjenesten i Verdal. Ankepunktet var at det tok månedsvis å komme videre etter henvisningen til PPT. Kravet som de viste til, og som ikke ble oppfylt, er å få en samlet saksbehandlingstid på innen tre måneder.

Venter og venter

Den ene forelderen, som av hensyn til sitt barn ønsket å være anonym, har på nytt tatt kontakt med Innherred. Problemstillingen er den samme som da hun første gang uttalte seg til avisa.

–Vi venter fortsatt, over ett år siden henvisningen til PPT, på å komme videre slik at barnet får nødvendig hjelp, sier moren.

Henvisning til PP-tjenesten ble sendt fra skolen i november 2015.

Hun mener den lange tiden uten oppfølging fører til negative konsekvenser for eleven. Foreld-eren opplever at situasjonen er den samme som for snart ett år siden. Da sa hun dette til Innherred:

–Dette er en tjeneste for barna og unge som trenger hjelp, og ofte er det mye faglig de trenger hjelp med. Da bør man komme i gang så raskt som mulig. Jeg vet skolene unngår å gi barna assistenter så lenge det ikke er noe vedtak på det, fordi det ikke er ressurser.

Nå sier moren at hun er bekymret for at barnet ikke skal få hjelp i det hele tatt og ikke vil være klar for ungdomsskolen.

–Jeg er redd for at ikke bare mitt barn, men også andre vil falle ut senere i skolegangen på grunn av den manglende oppfølgingen. Det er veldig vanskelig å klage også. Skal vi klage til Fylkesmannen må vi først ha et vedtak. Ringer jeg til PP-tjenesten får jeg ikke tak i saksbehandler, og jeg blir ikke ringt opp.

–Hvor skal vi klage i kommunen, spør moren.

Lovpålagt oppgave

Ifølge Opplæringsloven paragran 5.6 skal hver kommune og fylkeskommune ha en pedagogisk –psykologisk tjeneste. Men det er ikke presisert hvor stor eller liten den skal være med tanke på hvor mange ansatte tjenesten skal ha. Verken i forhold til innbyggertall eller barn eller elevmasse i kommunen.

Samme lov slår også fast at elever som ikke har eller som ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesial-undervisning. Elever som får spesialundervisning, skal ha det samme totale undervisningstimetallet som gjelder andre elever.

Nesten sju årsverk

Per dags dato har PP-tjenesten i Verdal 6,9 årsverk som betjener 10 skoler og 18 barnehager.

Faglig leder ved PPT i Verdal kommune, Vigdis Moa, uttaler seg ikke om den konkrete saken. PP-tjenesten har taushetsplikt og opplysninger blir ikke gitt videre uten at foreldrene har godtatt det. Når det gjelder antall ansatte uttaler hun følgende:

–PP-tjenesten i likhet med de fleste kommunale tjenester hadde ønsket seg større ressurser, men vi opplever at vi er på et nivå som er noenlunde tilfredsstillende.

330 saker

–Har dere mye å gjøre, hvor stort er omfanget på saker?

–Ja, PP-tjenesten har mye å arbeide med. Vi har cirka 330 aktive saker. I 2016 hadde vi 112 ny-henviste i fra barnehage og grunnskole og 20 rehenviste saker.

–Er det ventelister for å få saksbehandler?

–PP- tjenesten i Verdal har de to siste årene arbeidet i forhold til ventelister, og vi ser en positiv utvikling. Men vi har fremdeles enkeltsaker der vi ikke klarer å imøtekomme forvaltningslovens krav og anbefalinger.

–Skyldes ventelistene økonomi og mangel på kvalifisert fagfolk?

–Jeg som leder ved PP-tjenesten opplever ikke at det er mangel på kvalifisert fagfolk i PP-tjenesten i Verdal. Alle her ved PP-tjenesten er godt kvalifiserte medarbeidere og vi arbeider kontinuerlig for å videreutvikle og utvide vår kompetanse, sier Vigdis Moa.

Tilsynssak

Hos Fylkesmannen får Innherred opplyst at det er opprettet tilsyn med Verdal kommune angående ventetid og saksbehandlingstid. Det er imidlertid ikke mottatt klager på PP-tjenesten.

–Er antall «aktive saker» høyt for en kommune på Verdals størrelse?

–Ut fra størrelsen på kommunen har vi ikke grunnlag for å si at det er urovekkende høyt, sier utdanningsdirektør Randi Segtnan hos Fylkesmannen.