Erasmus+ er et internasjonalt prosjekt for ungdom i Spania, Tyskland, Norge, Slovenia og Italia. Her ønsker man å oppmuntre elever til å oppsøke studie- og jobbmuligheter i andre europeiske land.

Varigheten på prosjektet er på 22 måneder og avsluttes våren 2018. Planen er å gjennomføre samlinger på en uke i hvert av partnerlandene i løpet av dette prosjektet. To lærere og fem elever fra hvert land deltar på samlingene og ved neste besøk som er Tyskland er det fem nye elever fra klassen som skal delta.

Arbeidsmobilitet

Målet er å bekjempe arbeidsledigheten for ungdommen. Prosjektet skal også bidra til arbeidsmobilitet mellom de europeiske landene Spania, Tyskland, Norge og Ljubjana, Slovenia.

Camilla Hoff Sjøbakk og Anne Lisbeth Solenes er prosjektansvarlige på Levanger videregående.

– De viktigste satsningsområdene vil bli på kvalitet i undervisningen og opplæring, innovasjon og kobling til utdanning og arbeidsliv, forteller Sjøbakk, og legger til:

– I februar var vi i Spania på et sted som heter Tarragona, hvor elevene fikk en god innføring i deres kultur og landets økonomiske situasjon, i forhold til det å være student.

Får oppleve 17. mai

Eleven Ragne Storaune forteller at etter å ha fått oppleve hvordan det er å være student i Spania, så er elevene veldig godt fornøyd med sitt eget studiested også.

–Men samtidig er vi veldig nysgjerrig på muligheten når vi er med på prosjektet og vi får ikke dette tilbudet igjen, så det kan være lurt å slå til når muligheten byr seg, supplerer medelev Mathilda Tiarks.

De elevene som er her i Levanger denne uka er fra Italia, Tyskland, Spania og Slovenia. De skal dra hjem igjen 17. mai.

– Vi har bestemt å invitere elevene til frokost på skolen vår 17. mai, før togene går. Vi ønsker at de skal få oppleve hvordan vi feirer dagen med barnetog og familiesammenkomster, før de drar hjem til sine i løpet av ettermiddagen, forteller Sjøbakk.

Diplom og på CV

Alle vi på studiespesialisering er godt fornøyde med å være med på prosjektet og samtidig være vertsfamilie for en student fra et annet land.

– Vi selv ser på prosjektet som en god avveksling fra våre egne studier. Vi får også utdelt diplom etter endt prosjekt, og samtidig kan vi føye det på vår CV, forteller Storaune.

– Sist men ikke minst vil jeg få med at særlig ungdommer blir rammet av de økonomiske forholdene deres hjemland sliter med, derfor er prosjektet et viktig grep for å informere ungdommene om at det er utdannings- og jobbmuligheter, også utenfor deres hjemland, avslutter Camilla Hoff Sjøbakk.