Artig å følge med på, og det går virkelig unna i svingene, sier evigunge Arne Norum, en av de største ildsjelene bak Idrettslaget Sverres sykkelbragder i forrige årtusen.

Nå er sykkel-legenden blitt 94 år, men han har fortsatt krystallklare tanker om sporten. Arne Norum ble norgesmester i banesykling allerede for 65 (!) år siden, han tok tre strake NM-titler på 1.000 meteren på Jordal-velodromen, og innledet på mange måter Sverres æra i norsk sykkelsport.

Mange vil vite at Arne Norum, som er en sjelden miks av verdaling og levangsbygg, var trener for Norges eneste olympiske mester i sykling, Knut Knudsen. Fredagens gateritt-NM gikk i en trase et steinkast fra heimen i nerbyen til OL-vinneren fra 1972.

Vi må gjerne bygge en velodrom på Moan. Men den må ta tak og være innebygd. En utendørsbane har jeg ingen tro på, for alle vet hvor mye vær og vind det er på Moan, fastslår den alltid like innovative sykkelentusiasten.

Folkefest

Fredag ettermiddag tok han plass sammen med kona på Backlund-hjørnet der de hadde full oversikt over begivenhetene på to hjul og full fart i de mange svingene i trehusbyen. Norum stod ved siden av en annen merittert sykkelmann, Edvard Øfsti, som også er norsk mester og tidligere landslagsmann. Edvard var fredag med i arrangørstaben, mens andre veteraner nøyde seg med en publikumsrolle.

Det er skikkelig artig å være her, selv om det er ganske annerledes enn da vi hadde NM her for en mannsalder siden. Da kokte det med folk langs løypa, forklarer Sverre Matberg, som var med i Sverre-kvartetten som triumferte blant annet i lagtempo-NM i 1958.

Sjefen for fredagens arrangement, Inge Johansen, er også norgesmester og tok tittelen på Prestmovelodromen i Stjørdal for 21 år siden. Nå sørget Inge for et bortimot prikkfritt arrangement.

- En virkelig suksess, konkluderte Inge Johansen etter det store arrangementet i byen.

Tradisjonsrik arrangør

Johansen bobler fortsatt av entusiasme etter NM-gaterittet, som fikk prima skussmål fra forbund og utøvere. Nærmere 100 vakter, funksjonærer og frivillige kioskselgere var med på å skape fartsfesten, som Johansen knapt kunne ønsket seg bedre.

- Noen regnbyger var meldt, og de kunne vi ikke gjøre noe med. Men ellers fungerte alt etter planene våre. Mange bidro, ikke minst Levanger kommune som har vært velvilligheten selv i gjennomføringen av NM-rittet. Nå stengte vi i praksis en hel by denne dagen, og kommunen stilte opp på alle måter, fullroste Inge Johansen.

Idrettslaget Sverre har også flust med tradisjoner som arrangør av store sykkelbegivenheter. Volvo Grand Prix med flere av verdens beste syklister er ikke glemt, ei heller NM-fellesstarten over 18 mil som ble kjørt i Eidsbotn rundt-løypa i 1986. I 1994 var Levanger vertskap for nordisk mesterskap, veteran-NM gikk i trehusbyen i 2010 - og i fjor var det ungdomsmesterskap samme sted.

Pent overskudd

- Levanger er definitivt en sykkelby, og blant landets aller beste målt ut fra størrelsen. Jeg har vært på gateritt-NM der det knapt har vært tilskuere, hit kom det sykkelinteresserte fra fjern og nær og vi fikk en flott ramme rundt rittet. Samtidig vil jeg påstå at det ikke er mange byer som egner seg bedre til gateritt enn Levanger med vår gata-kvadratur, sier Inge Johansen.

Det økonomiske oppgjøret for NM-uka er ikke gjort opp, men mye tyder på at det går mot et pent overskudd som blir delt mellom de tre arrangørklubbene. Flere store sponsorer spyttet inn sekssifrede beløp til årets norgesmesterskap - og dermed drypper det velfortjente kroner på de som sørget for festen. Etter det vi forstår, kan IL Sverre, Stjørdals-Blink og TVK vente seg et sekssifret overskudd på deling.

Gateritt i 40-50 kilometer i timen er alltid forbundet med en viss risiko, spesielt i regnvær - og en håndfull ryttere gikk i asfalten. En mannlig syklist pådro seg et kragebeinsbrudd, men ellers er det bare meldt om mindre alvorlige skader - som skrubbsår.

– Velt er knapt til å unngå i slike sammenhenger, mener Inge Johansen.