En sommer kan være lang. Dette har 13 barn på Verdal hatt i bakhodet og meldt seg på sommerskole med Forskerfabrikken i lokalene til Verdalsøra barne- og ungdomsskole. I fem hele skoledager skal de få bli kjent med en ny måte å lære realfag på sammen med to realfagslærerstudenter fra NTNU.

- Her får elevene fritt spillerom til å finne sin egen fremgangsmåte mot å finne det riktige svaret, forteller Guro Kristensen, lærer på sommerskolen.

Hun forklarer at de fungerer som veiledere mer enn lærere og at det er lagt opp til at trivselen skal være hovedfokuset de fem dagene. Målet med sommerskolen er å gi et tilbud til realfagsinteresserte elever fra 5.-7. klasse og vise at realfag er noe mer enn bare tall og kjemiske formler. I år er hovedtemaet geologi og i den forbindelse har alle deltakerne fått utdelt en steinsamling som de bruker som hjelpemiddel i undervisningen.

De to lærerstudentene som i disse dager fungerer som lærere og veiledere for deltakerne på sommerskolen er imponerte over hvor interessert og selvstendig de unge elevene er.

- De kommer bort til oss og spør om ikke friminuttet snart er ferdig, forteller Amalie Hønnås.

Hun forteller videre at alle elevene virker å være svært glade for å kunne delta på et slikt tilbud, selv om det er sommerferie. Sommerskole er med andre ord ikke synonymt med igjensitting og tvang.

- Jeg skal bli kjemiker når jeg blir stor, så dette måtte jeg bare være med på, forteller Johannes Kragh Stuberg fornøyd.

Han er med på sin første sommerskole og har allerede funnet ut at dette er en mye bedre måte å lære på enn den vanlige tavleundervisninga han er vant til. Her kan han få lage et sugerør på en meter uten å få skjennepreken fra læreren og her kan han få lære alle realfagene i ett.

- På en skala fra en til ti er sommerskolen hundre!, skyter kompisen Theo Westum Aspås inn.

Begge mener at det også er slik en vanlig skoledag i den norske grunnskolen burde vært. Det er utvilsomt positivt å kunne bruke sommerferien til noe man interesserer seg for.