–Stein tullåt egentlig, sa Jon Audun Haukø i Innherred tirsdag, etter at 14 biler sto igjen på 12-ferja til Ytterøy i helgen. Ferjekøen med gjenstående biler er bare en i rekken av bilister som har blitt nødt til å vente på neste ferje på grunn av at MF Ytterøy nå bare skal ta inn tre rader med kjøretøy. Årsaken til innstrammingen fra fire til tre rader er kravene til avstand mellom bilene på bildekket, forklarer FosenNamsos Sjø. Ytterøyferja er dermed ikke stor nok til å kunne fylle fire rader med dagens personbiler. Det til tross for at ferja er nybygd og ble satt i drift mellom Hokstad på Ytterøy og Levanger fra 1. oktober 2015.

Ferja har ifølge anbudskravene plass til 38 personbilenheter, noe som også gjengis på FosenNamsos Sjøs hjemmesider.

I vår og sommer har derimot køene blitt lengre fordi ferjemannskapet ikke får stable flere enn tre bilrader, mot fire tidligere. Det betyr færre biler ombord hver tur, mer kø og flere gjenstående biler. Blant annet sto det 14 biler igjen på 12-ferja i helgen.

Fire gjensittinger

Ole Martin Dalen fra Levanger har en hytte på Ytterøy, og benytter seg ofte av den i vår- og sommermånedene. Han har selv merket på kroppen at det oftere enn før blir trangt om plassene.

–Vi bruker ferja en god del på grunn av hytta vår. Jeg har stått igjen fire ganger, tror jeg, hittil i vår og sommer. For vår del er vi pensjonister og bor her i sentrum, så vi kan bare kjøre hjem og vente på neste ferjeavgang, men det skjer jo ganske ofte. Det er nok aller verst for yrkesaktive som må stå igjen i arbeidstiden. Det er et for dårlig tilbud, vet du, men vi beregner god tid, sier Dalen.

Han var selv rimelig tidlig ute på ferjeleiet onsdag, da han ventet på 12-ferja. Da kjørte ferjemannskapet med tre helt fulle rader og akkurat nok plass.

–Beklagelig

Dalen er en av mange som de siste ukene og månedene har vært utsatt for spesielt mange gjenstående biler på ferjeleiene mellom Ytterøy og Levanger på grunn av fulle ferjer. Eller rettere sagt, ferjene er ikke fulle, ut over at de har fylt sin lovlige kapasitet. Dalen tror likevel ikke at det er et stort håp om bedring foreløpig.

–Dette skyldes nok en kombinasjon av dem som betaler og selskapet bak ferja. Det ble jo sagt ifra tidlig før anbudet gikk ut at kapasiteten ville bli for puslete. Men det ble ikke tatt alvorlig nok, og da blir det slik. Å sette inn reserveferja har vært et fungerende tiltak enkelte dager, men det merkes godt når de går ned fra fire til tre rader, sier han.

–Tror du ferjetilbudet blir bedre framover?

–Jeg tviler sterkt på at det kommer større tiltak eller skifte av ferje nå. Jeg tror de heller får sette i gang arbeidet med å skaffe en elektrisk ferje til neste anbudsrunde, sier han og legger til at han fortsatt vil benytte seg av ferja så ofte han kan.

Skylder på store biler

–Det at det står igjen biler ofte er et problem for lokalmiljøet, sier Dag Ystad. Han er rådgiver for samferdsel i Nord-Trøndelag fylkeskommune, og jobber daglig med spørsmål om transport, veier og kollektivløsninger. Han bekrefter at fylkeskommunen følger køproblematikken på Ytterøy relativt tett.

Ferjemannskapet har nå ikke lov til å stable mer enn tre rader med kjøretøy på grunn av krav til avstand mellom bilene. Det gjør at flere biler enn før må stå igjen, da rad nummer fire forsvant. Foto: Tor J. Friberg

–Vi har registrert utfordringene i sommer og kjenner til problemstillingen. Det er beklagelig at det er kø i sommer, men det er ikke noe vi kan gjøre noe med nå i ferietiden, sier Ystad.

Han sier at det er dagens stadig større kjøretøy som har mye av skylden for at det blir trangere om plassen på Ytterøy-ferja.

–Dagens kjøretøy er bredere enn den normerte metoden å beregne kapasitet på ferjene på. Det skaper utfordringer med universell utforming og sprenger rammene rent normativt. Det er forklaringen på hvorfor ferja tar færre biler enn det teknisk sett er oppgitt. Det blir et systemproblem, sier Ystad og sier at fylkeskommunen har forståelse for lokal frustrasjon over tidvis lange køer.

–Det er problematisk at det står igjen biler på både Levanger-siden og Ytterøy. Det er en avtale mellom kommunen, fylkeskommunen og oppsitterne at vi setter opp noen faste dager med reserveferja for å ta unna trykket. Det har vi lyktes med til nå, men samtidig er det til dels flere dager med gjenstående biler som ikke er løst ennå, sier Ystad.

Ikke ny ferje ennå

Han mener det er positivt at trafikken til og fra øya øker på grunn av økt aktivitet i næringslivet og utbygginger av nye fjøs. Samtidig skaper den sterke veksten over få år problemer for anbudsgrunnlaget.

Det lønner seg å være tidlig ute på ferjeleiet i sommer. Foto: Tor J. Friberg

–Det gjør samtidig at det er veldig stor trafikkbelastning på ferja vår. Så klart er det en kurant sak å rette opp med ny ferje fra neste anbudsperiode, men det er ikke sikkert vi kan bytte ferje i nåværende anbudsperiode. Det er en stor utfordring å finne en annen ferje å sette inn i stedet. Det gjelder både økonomisk og administrativt, og vil være en krevende sak. Samtidig skal vi ikke avvise en løsning i perioden, selv om det selvsagt ikke er et godt svar for ytterøysamfunnet, sier Ystad og legger til at det uansett ikke kan gjøres noe med problematikken i sommer på grunn av ferietid. Dermed må folk belage seg på å bruke litt ekstra tid på ferjetransporten i Levanger inntil videre.

–Når vi ser det i nasjonal sammenheng, er det ikke uvanlig med lengre ferjekøer om sommeren. Men nå rammer det så mange at øybefolkningen må planlegge trafikken mer, erkjenner Ystad.

–Det er ikke aktuelt å gå tilbake til å stable fire rader for å ta med flere biler?

–Selve ferjedriften er det ferjeselskapet selv som har ansvaret for. Fylkeskommunen har ikke tradisjon for å instruere ferjeselskapene i anbudet på hva de bør gjøre. Det må selskapet selv gjøre innenfor sine myndighetskrav. De har sine forskrifter, som må følges, sier Ystad.