Jorulf Lello hadde nemlig tre spesifikke kulepunkter på agendaen da Trine Skei Grande, partileder i Venstre, tok turen innom Leiv Sands lokaler på Gråmyra: Logistikknutepunkt på Skogn, differensiert arbeidsgiveravgift og bruk av ny teknologi for å redusere drivstofforbruket.

Transportselskapet har i år et mål om å omsette for 200 millioner kroner. Det vil være 77 millioner kroner mer enn i 2015, og selskapet har vokst stødig utover 2000-tallet. Lello sitter i styret i selskapet, og har hatt ansvar for selskapets utvidelser av bygningsmassen gjennom over ti år. Derfor vet han hvor skoen trykker, og lot ikke anledningen gå fra seg når Venstre-lederen kom på besøk mandag.

App sparer store summer

En lokal app-utvikler har nemlig utviklet en applikasjon som måler drivstofforbruk målt opp mot kjøremønster for hver enkelt lastebil i Leiv Sand-selskapet. Det betyr om lag 60 lastebiler, som måles ned til minste detalj sett opp mot et idealforbruk. Det tas så ut og analyseres for å se hvordan hver enkelt sjåfør kan bli bedre og kjøre mer drivstoffbesparende. Alt i samarbeid med sjåførene selv, som også får innspill i hvordan de kan redusere drivstofforbruket basert på egen kjøring.

Trine Skei Grande, leder i Venstre, besøkte mandag Leiv Sand Transport på Gråmyra sammen med 1.-kandidat i Nord-Trøndelag og stortingsrepresentant Andre N. Skjelstad og 3.-kandidat Knut Øye Brandsås. Foto: Tor J. Friberg

- Prosjektet startet for om lag halvannet år siden, og Enova oppfattet det som så interessant at det fikk støtte til gjennomføringen. Vi ser allerede en tydelig nedgang i forbruket av drivstoff, som er en særdeles stor utgiftspost for Leiv Sand Transport AS, sier Lello.

- Hvor store summer er det snakk om?

- Vi mener det er mulig å redusere forbruket i snitt med opp mot ti prosent, og det utgjør store summer for et så stort selskap som Leiv Sand, sier Lello fornøyd.

Når appen er ferdigutviklet og helt innkjørt, mener Lello også at det er mulig å selge inn tjenesten til andre transportselskap som kan få samme besparelse.

- Prosjektet har gitt selskapet betydelig reduserte kostnader, mindre utslipp til luften og mer miljøvennlighet. I tillegg får sjåførene sin rettmessige bonus når de kjører opp mot idealforbruket, og det gjør det til en vinn-vinn-situasjon for alle parter, sier Lello.

Knutepunkt på Fiborgtangen

Et framtidig logistikknutepunkt på Fiborgtangen på Skogn er blant satsningsområdene til Lello og Leiv Sand, som mener at alt ligger til rette for et slikt transportsentrum på det 700 mål store industriområdet med nærhet til både sjø, E6 og tog. Lello mener at Skogn ligger mye bedre til enn for eksempel et lignende knutepunkt for regionen i Trondheim.

- Utredningene viser at et knutepunkt på Torgård i Trondheim vil koste 7-8 milliarder kroner. På Skogn vil det koste en tidel å utvikle logistikknutepunktet, som også ligger nært alle funksjoner med vei, bane og sjø, sier Lello.

Han forklarte også at det jobbes med å etablere et kjøle- og fryseanlegg på Fiborgtangen, for å sørge for lokal oppbevaring før utkjøring, i stedet for å kjøle ned lokale varer utenfor Trøndelag. Han viste også til at oppdrettsnæringen vurderer større satsinger i regionen, med offshore-anlegg.

Han tok også til orde for å jobbe imot en gjeninnføring av differensiert arbeidsgiveravgift i Norge, noe som kan komme fra 2018.

- Det ble nok en del enveisprat fra min side, men jeg tror at de syntes besøket var interessant, og jeg håper at vi nådde gjennom med våre budskap, sier Lello etter besøket.