Etter at snora ble klippet for prosjektet «Reis smart» 15. august i fjor, har Trønderbilene fått ganske så mange flere innbyggere å kjøre på. Fra nyttår til utgangen av juli i år har bybussen i Levanger notert en økning i passasjerantallet på 57 prosent sammenlignet med samme periode i 2016. Det betyr i praksis 17.605 flere passasjerer. Trønderbilenes bybuss i Levanger hadde i årets sju første måneder 48.690 passasjerer.

Torsdag ble selskapet, med hovedkontor i Levanger, tildelt Venstres mijløpris for 2017, og det er nettopp Trønderbilenes arbeid med «Reis smart»-prosjektet som ligger til grunn for tildelingen.

- Reis smart er et tydelig miljøprosjekt som gagner innbyggerne i Levanger kommune. Det er bra for folkehelsa. Og vi synes det er bra at Trønderbilene, som en stor aktør, er med og drar i gang et slikt prosjekt. Skal vi være med og kutte klimagassutslippene lokalt, er det sånne tiltak som må til. For det går an å gjøre noe i egen kommune også, poengterte Ann Helen Skaanes, leder i Levanger Venstre, og som på vegne av partiet overrakte prisen til Trønderbilenes direktør, Vidar Kjesbu.

Billigere billetter

Reis Smart har i praksis vart et år. For Trønderbilene og dets passasjerer har det blant annet betydd reduserte billettpriser og tilpasninger på rutestrukturen. Fra januar i år ble også to nye hybridbusser satt i drift. Hver av disse har også plass til fem sykler. Det koster ikke noe ekstra å ha med seg sykkelen på bussen. Og selv om det fortsatt er kapasitet ledig, melder trafikkleder Svein Arne Giskås at bruken er økende.

- Vi har hver dag en del som benytter seg av tilbudet, sier han.

Reiser du ofte med buss? Ja, selvsagt. Ofte Jevnlig Det hender av og til, men ikke ofte En svært sjelden gang, innimellom Aldri Du må velge et alternativ Din stemme blir nå behandlet... Reiser du ofte med buss? Ja, selvsagt. Ofte 3% Jevnlig 3% Det hender av og til, men ikke ofte 21% En svært sjelden gang, innimellom 17% Aldri 55% Du har allerede stemt 29 stemmer

Forurensing skjer ikke bare i storbyene

Da Vidar Kjesbu og Trønderbilene involverte seg i «Reis Smart» sammen med Nord-Trøndelag fylkeskommune og Levanger kommune, var den de sterkt trafikkerte sentrumsgatene i Levanger en vesentlig del av bakteppet.

- Det ferdes 10-12.000 biler gjennom Kirkegata i døgnet. Vi må slutte å tro at lutforurensing er noe som bare hører storbyene til. Levanger har med sin store mengde trafikk også en sterk lutforurensing. Det må vi ta innover oss, sier Vidar Kjesbu.

Han poengterer at det ikke er snakk om enten eller, privat eller kollektivt. For vi trenger fortsatt bilen.

- Vi kan ikke kutte den ut, men vi kan bruke den mindre, mener han. Og bemerker at Trønderbilene også fant gode samarbeidspartnere i «Reis smart» gjennom fylkeskommune og kommune. At publikum får opplevelsen av noe nytt, tror han har bidratt i riktig retning. Nytt materiell, miljøvennlig og velegnet, infoskjermer, nyutviklede apper og en endret rutestruktur er momenter som har hatt effekt. I motsatt fall ville man fort kunnet havne i en negativ spiral.

Følger trenden

Svein Arne Giskås tilføyer at befolkningen har en tendens til å hoppe i flokk. Når naboen gjør det, så gjør vi også det.

- Vi går i trender, sier han. Og håper at vi nå er inne i en trend hvor folk synes det er greit å ta bussen. At vi har fått over 17.000 flere bussreisende på vel et halvår, mener også Trønderbilene-direktøren betyr at pila peker i den retning.

- Jeg tror folk generelt opplever at det er positivt å reise kollektivt, supplerer Vidar Kjesbu. Han mener at vi dermed vil kunne erfare en forsterkende, positiv spiral, men understreker samtidig at det for mange handler om å venne seg til nye måter å reise på.

Vidar Kjesbu håper «Reis Smart»-aktiviteten kan utvides til også å gjelde andre byer i fylket.

Kommende billettpriser, noe som helt sikkert interesserer de fleste, er en avgjørelse som  Trønderbilene tar i samråd med fylkeskommunen.