Fire veger i Verdal rustes opp for 146 millioner kroner.

Torsdag denne uka var fylkesråden for samferdsel med på en rundtur sammen med Statens vegvesen for å få en nærmere orientering om status i «fornyingsprosjektet». Tomas Iver Hallem (Sp) likte det han så.

–Ideen bak fornyingsprosjektet er å bygge på den vegkroppen man har, og det mener jeg er en smart måte å utvikle vegnettet på, nettopp fordi man får mer igjen for pengene enn å lage en strategi for ny veg. Som vegeier er vi fornøyd med modellen, sier Hallem. Og ifølge fylkesråden har det aldri i historien blitt brukt så mye penger på veg og samferdsel i Nord-Trøndelag som nettopp i år. Totalt sett beløper det seg til 1,3 milliarder.

–Men det har vært helt nødvendig på grunn av det etterslepet vi har. Forfallet har vært større enn de vanlige vedlikeholdsmidlene har gitt rom for. Fornyingsprosjektet gir nå et løft, poengterer han. Opptatt også av betydningen et velfungerende vegnett har som grunnlag for verdiskapning, ikke minst for at næringslivet skal få fram varene sine.

–Et godt vegnett er forutsetningen for at et lokalsamfunn skal kunne utvikle seg. I tillegg er det viktig for trafikksikkerheten, understreker han.

Prosjektene

fylkeskommunen har de siste fire åra gitt fylkesveg 755 mellom Inderøy og Leksvik et løft, og før det ble laksetransportveger i Namdalen prioritert.

–Nå er vi i ferd med å fornøye flere av vegene i Verdal, forteller spesialrådgiver innen samferdsel, Sidsel Bryne i Nord-Trøndelag fylkeskommune. Hun roser både Statens vegvesen og entreprenørene som gjør jobben.

Fornyingsprosjektet i Verdal betyr i praksis følgende:

Fylkesveg 757 mellom Stiklestad og Vuku: Vegetasjonsrydding, mange stikkrenner skiftes ut, asfaltering utføres mellom 28. august og 15. september. Prosjektet avsluttes i år.

Fylkesveg 758 Stene skanse/kryss ved fylkesveg 72 i Vuku, Østnesbakkan: Vegetasjonsrydding, skifting av stikkrenner og kummer, samt drenering. Masseutskifting. Ca 2,2 kilometer er utført og ferdig asfaltert. Resterende masseutskifting gjøres ferdig i midten av september. Rekkverksetting er i gang. Toppdekke asfalt gjennomføres neste år.

Fylkesveg 759 mellom Stiklestad og Figga: Vegetasjonsrydding. Stikkrenner og kommer er skiftet. Fjellsprenging er i gang i sørenden av Leksdalsvatnet. Masseutskifting ved Leksdalen og ved Leksdalsvatnet gjenstår. Asfaltering er utført fra Figga til Ryan (Henning). Resterende asfalteringsarbeider utføres fra 7. september gil 6. oktober.

Fylkesveg 72: Vegetasjonsrydding, skifting av stikkrenner og kummer, fjellsikring, fjellsprenging/justering av skarpe kurver, grunnerverv. Forsterkning av asfalt pågår, ferdig 6. september. Rekkverk ferdig i september.

Der slitasjen er størst

Dieter Manka, Statens vegvesen, er byggeleder i fornyingsprosjektet. Han forteller at prioriteringene gjøres etter summen av mange vurderinger, det være seg faglige, demografiske og politiske, men også innspill fra publikum. Den enkle versjonen er likevel denne: Der slitasjen er størst Vegene verst. Og her mangler det ikke på eksempler, for ifølge Manka er det flere steder som i dag ikke oppfyller dagens krav til standard. Deler av Leksdalsvegen er et slikt døme, med hull på hull, dårlig dreneringer og laber bæreevne. Manka antyder at det brukes til sammen brukes 216 millioner kroner i fornying av vegnettet på Innherred. I dette tallet inkluderes også den 49 kilometer lange strekningen mellom Røra og Leksvik (fv. 755). Inkludert sistnevnte strekning, utbedres nå 145 kilometer med veg.

I tillegg til selve vegstrekningene, tar man flere steder også hensyn til gyteklar fisk. For nå skal det bli mulig å komme seg lenger opp i bekken. Her bygges kulverter og stikkrenner med terskler som gir fisken fritt svømmeleide. Eksempelvis håper man nå å se ørreten vake i Korsådalsbekken helt oppe ved museumsområdet på Stiklestad. Tidligere kom den seg ikke gjennom kulverten under fylkesvegen mellom Stiklestad og Vuku.

Mer for pengene

Den nordtrønderske ideen med å samle prosjektene i et eget fornyingsprosjekt betyr at vi kan samle ressursene og dermed bedre konkurransesituasjonen. Vi får større volum og bedre priser, som i sum betyr at vi får mer valuta for pengene, forklarer avdelingsdirektør fro vegavdelingen, Magne Steiner Malmo i Statens vegvesen. Han tilføyer at andre fylker har latt seg inspirere av nordtrøndernes måte å gjøre det på. Malmo sier erfaringene fra Namdalen er gode.

–Selv om vegen ikke er ny, oppleves den likevel som det. Det understreker verdien i helhetlig planlegging, bemerker han.

Tomas Hallem roser entreprenørene som utfører arbeid.

–Jeg får gode tilbakemeldinger. Også fordi de tar hensyn til de som ferdes på vegen. Samtidig er det viktig at vi som trafikanter viser hensyn den andre veien, poengterer han.